• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of learning support environment to make learning community for freshman and sophomore

Research Project

Project/Area Number 24700917
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

IWASAKI Chiaki  関西大学, 教育推進部, 助教 (80554138)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords初年次教育 / 教育補助者 / アクティブラーニング / 学習支援 / 大学教育 / アクティブ・ラーニング
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to development of learning support environment to make learning community for freshman and sophomore. The author developed the design rule of learning community for freshman, and the methods of promoting reflection utilizing Learning Management system called CEAS in first year experiences. Then, the author developed 4 digital contents and 5 SCORM materials for the course. These provide some tips to make new courses for sophomore.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 3 results) Book (1 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] グローバル人材の育成を見据えた日本人学生と外国人留学生の混在型による初年次交流学習のデザイン2015

    • Author(s)
      岩崎千晶,池田佳子
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 第6号 Pages: 87-93

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングの質を高める学習支援と学習環境のデザイン2014

    • Author(s)
      岩崎千晶
    • Journal Title

      大学教育と情報

      Volume: No.2(通巻147号) Pages: 32-36

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ラーニング・アシスタントの実践的思考に関する分析 ―初年次教育“スタディスキルゼミ”における学習支援を基に―2013

    • Author(s)
      岩﨑千晶
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 第5号 Pages: 29-38

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングを支えるCourse Management System“CEAS”を主軸としたICT活用による授業デザイン―教職科目・初年次教育科目を事例に―2013

    • Author(s)
      岩﨑千晶, 山本敏行
    • Journal Title

      ITセンター年報

      Volume: 第3号 Pages: 3-13

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 考動力を育む学習環境”コラボレーションコモンズ”のデザイン2013

    • Author(s)
      岩崎千晶,池田佳子
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 第四号 Pages: 9-17

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 協同学習を重視した初年次教育において学習者が抱える課題と教育補助者による介入の分析2012

    • Author(s)
      岩崎千晶
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET12 Pages: 69-76

    • NAID

      10030768473

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ラーニング・コモンズにおける学習支援の取り組みとその評価 -ラーニングCaféを事例にー2015

    • Author(s)
      佐々木智彦,斎尾恭子,岩崎千晶
    • Organizer
      第21回大学教育フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 次教育における協同学習への取り組みを学ぶ動画教材のデザイン2014

    • Author(s)
      岩崎千晶
    • Organizer
      第21回日本教育メディア学会年次大会発表論文集
    • Place of Presentation
      金沢星稜大学
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 初年次教育における学習支援に取り組むラーニングアシスタントの実践的思考に関する分析2014

    • Author(s)
      岩崎千晶
    • Organizer
      第30回日本教育工学会全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生と日本人学生の交流を取り入れた初年次教育におけるアクティブ・ラーニングのデザインとその評価2014

    • Author(s)
      岩崎千晶,池田佳子
    • Organizer
      初年次教育学会第7回大会発表要旨集
    • Place of Presentation
      帝塚山大学
    • Year and Date
      2014-09-04
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 初年次教育におけるラーニングアシスタントの活用2014

    • Author(s)
      岩崎千晶
    • Organizer
      甲南大学FD講演会「Active Learning実践篇」
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Year and Date
      2014-07-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学修支援の制度整備について~入学前・導入教育のあり方について~2014

    • Author(s)
      岩崎千晶
    • Organizer
      西南学院大学第18回大学改革フォーラム講演
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Year and Date
      2014-07-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングへの第一歩を踏み出すために2014

    • Author(s)
      岩崎千晶
    • Organizer
      大阪府立春日丘高校講演
    • Place of Presentation
      大阪府立春日丘高校
    • Year and Date
      2014-07-02
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 協同学習を重視した初年次教育における教育補助者の支援分析2012

    • Author(s)
      岩崎千晶
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次教育においてライティングセンターを活用した学生のレポートとTAによる相談記録の分析

    • Author(s)
      岩﨑千晶,實渊洋次
    • Organizer
      第29回日本教育工学会全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] クリッカー“S-maqs”とCourse Management System“CEAS”を活用した会計教育のデザイン

    • Author(s)
      岩﨑千晶, 柴健次
    • Organizer
      日本会計教育学会第5回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎県立大学 佐世保校(佐世保)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] PBL型授業の改善 ‐問いを学ぶための工夫‐

    • Author(s)
      三浦真琴, 岩﨑千晶
    • Organizer
      大学教育学会第35回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 大学生の学びを育む学習環境のデザイン -新しいパラダイムが拓くアクティブ・ラーニングへの挑戦-2014

    • Author(s)
      岩﨑千晶
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 協同学習に関する教材(考えてみよう!)NO1

    • URL

      https://youtu.be/5x-b89_rAb8

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 協同学習に関する教材(解決してみよう!)NO1

    • URL

      https://youtu.be/uFmy86TdEak

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 協同学習に関する教材(考えてみよう!)NO2

    • URL

      http://youtu.be/DaCFgo4Y5y0

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 協同学習に関する教材(解決してみよう!)NO2

    • URL

      https://youtu.be/ZB8wQ24BK1E

    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi