• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Language selection and identity of learners of Japanese language in abroad

Research Project

Project/Area Number 24720227
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

ichishima noriko  秋田大学, 国際交流センター, 准教授 (90530585)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords実践研究 / 言語教育観 / 言語能力観 / 対話 / 評価 / 「対話的アセスメント」 / 間主観性 / 当事者性 / 制度 / 教育観 / 対話的アセスメント / 制度論 / 評価論
Outline of Final Research Achievements

This study focused on the issues on practical studies at Japanese language education through literature review and analysing interviews of Japanese language teachers as well as learners.
The applicant examined research papers about practical studies published in Journal of Japanese Language Teaching in 42 years from 1968 to 2010 as literature review, and conducted contents analysis how each practice implicated philosophies of education and linguistic skill. In addition, this study reveals the philosophy of Japanese language teachers on practical studies through interviews to them. Overall, this study explained the background and the process of how philosophies of education and linguistic skill have been developed and transformed, and identified what kind of problems have arisen there.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (5 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] シリアの日本語教師・学習者の市民性形成過程についての一考察2016

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 5 Pages: 1-20

    • NAID

      120005733392

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 評価活動において教師と学習者はいかに合意形成のプロセスを生成するのか2014

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 4 Pages: 1-13

    • NAID

      110009886811

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 農業従事者と留学生の接触場面に関する一考察――農業体験活動における調整行動に注目して2014

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 3 Pages: 1-13

    • NAID

      110009768147

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語教育における評価研究の変遷と課題ー制度が規定する評価から実践を起点とした評価,思想としての評価へ2013

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 11 Pages: 112-133

    • NAID

      120005290415

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習者はどのように評価基準を構築したか2013

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター

      Volume: 秋田大学国際交流センター紀要2 Pages: 25-37

    • NAID

      110009576664

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 紛争下における日本語教育の意義と課題2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第2回研究集会
    • Place of Presentation
      石川県政記念しいのき迎賓館
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 紛争下における日本語教育の意義と課題2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      石川県政記念しいのき迎賓館
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 平和構築と日本語教育―シリア人日本語教師の語りをてがかりに2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      第26回日本沙漠学会学術大会(25周年記念大会)公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      秋田市:カレッジプラザ講堂
    • Year and Date
      2015-05-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「市民性形成とことばの教育(3)―活動評価から市民性形成へ」2014

    • Author(s)
      市嶋典子,工藤育子,細川英雄
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会2014
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学
    • Year and Date
      2014-07-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 実践研究とは何かー教育実践研究共同体構築の可能性2012

    • Author(s)
      細川英雄・市嶋典子・古屋憲章・武一美・三代純平
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 実践に内在する問題の追及2012

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      質的調査法研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 在日ムスリム留学生の宗教的葛藤と留学生支援

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      言語文化教育研究会2013年度研究集会大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育のための質的研究入門―学習・教師・教室をいかに描くか2015

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教育における評価と「実践研究」-対話的アセスメント:価値の衝突と共有のプロセス2014

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『実践研究は何をめざすか――日本語教育における実践研究の意味と可能性』2014

    • Author(s)
      市嶋典子,牛窪隆太,村上まさみ,高橋聡
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育における評価と「実践研究」―対話的アセスメント:価値の衝突と共有のプロセス2014

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] Japanese Language Education:A Bridge between Language and Culture2012

    • Author(s)
      市嶋典子  M.V.Lakshimi,Hideo Hosokawa,P.A.George(eds).
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      Northern Book Centre
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 市嶋典子

    • URL

      http://ichishima.thyme.jp/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report 2014 Research-status Report
  • [Remarks] 市嶋典子

    • URL

      http://ichishima.thyme.jp/

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 市嶋典子 研究テーマ:日本語教育,実践研究論,評価論,対話的アセスメント

    • URL

      http://ichishima.thyme.jp/

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi