• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Program Development forTeacher Training Based on Japanese Language Education for Sustainable Living

Research Project

Project/Area Number 24720231
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University (2014)
Tokyo University of Marine Science and Technology (2013)
Ochanomizu University (2012)

Principal Investigator

THOMPSON Mieko  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授 (20401606)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords持続可能性日本語教育 / 同行者としての教師 / 教師教育 / 協働 / グローバル化社会 / 教材開発 / 対話 / 内省 / 協働学習 / 日本語教員養成 / 外国語教授法 / 質的研究
Outline of Final Research Achievements

The first year, I made syllabi and materials for JSL for sustainable living and applied them to JSL practices; it is suggested that role-models living in a global society and themes about food are crucial elements for them.
The second year, I applied the syllabi and materials to teacher training programs overseas, and examined JFL teachers' perception about teaching Japanese for sustainable living, for which teachers accompany with learners as learners. The result shows that teachers feel necessary to gain insight into the global world, but don't know how they can connect the insight to teaching and support learners learning.
The final year, I examined JSL teachers' feedback upon learners' reflection to reveal how teachers accompanying with learners as learners are like. The teachers showed their own thinking process to their learners, provided them with further information, paraphrased learners' opinions, and encouraged their learners to question about the global world.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (16 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 人間の福祉を志向する日本語教師養成論のための実践研究―言語生態学の観点から2014

    • Author(s)
      ・鈴木寿子・トンプソン(平野)美恵子・房賢嬉・張瑜珊・劉娜
    • Journal Title

      『言語文化教育研究』

      Volume: 12 Pages: 125-147

    • NAID

      130005089717

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 共生日本語教育実習における対話の縦断的分析-共生を目指すアプローチの変遷-2013

    • Author(s)
      トンプソン(平野)美恵子・鈴木寿子
    • Journal Title

      人間文化創成科学研究論叢

      Volume: 15 Pages: 349-357

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「共生日本語教育実習」における共生を目指した対話活動のデザイン分析-ポジショニング理論による検討-2013

    • Author(s)
      鈴木寿子・トンプソン(平野)美恵子
    • Journal Title

      異文化コミュニケーション研究

      Volume: 25 Pages: 1-16

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 持続可能性日本語教育における教師による自己を起点とした視座の醸成‐教案作成の過程に見る「同行者としての教師」‐2012

    • Author(s)
      房賢嬉・トンプソン(平野)美恵子・後藤美和子
    • Journal Title

      2012年 東呉大学日本語文学系 日本語教育国際シンポジウム論文集

      Volume: なし Pages: 297-311

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語少数派の子どもを支える言語と教科の統合学習:清田淳子(2007)『母語を活用した内容重視の教科学習支援方法の構築に向けて』2012

    • Author(s)
      トンプソン(平野)美恵子
    • Journal Title

      言語文化と日本語教育

      Volume: 43 Pages: 31-35

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 持続可能性日本語教育とはどのような日本語教育か2014

    • Author(s)
      鈴木 寿子・佐藤 真紀・トンプソン 美恵子・野々口 ちとせ・房 賢嬉・三輪 充子・岡崎 眸・
    • Organizer
      早稲田大学日本語教育実践ワークショップ
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2014-11-15 – 2014-11-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師が協働学習を取り入れていくために必要なサポートは何か -韓国の日本語教師による期待と不安の分析から-2014

    • Author(s)
      池田 玲子・トンプソン 美恵子・房 賢嬉・小浦方 理恵
    • Organizer
      協働学習導入日本語教学実践研究群 主催:台湾交流協会
    • Place of Presentation
      台湾交流協会(台湾)
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者体験「創造的課題」会話活動・作文活動・発音練習(ワークショップ)2014

    • Author(s)
      トンプソン 美恵子・房 賢嬉
    • Organizer
      協働学習導入日本語教学実践研究群 主催:台湾交流協会
    • Place of Presentation
      台湾交流協会(台湾)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学部日本語教員養成科目における担当教員の同行者性-学生のふり返りレポートに対するコメントから2014

    • Author(s)
      トンプソン 美恵子
    • Organizer
      『シドニー日本語教育国際研究大会』日本語教育学会
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学(オーストラリア)
    • Year and Date
      2014-07-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「多文化共生を志向する対話の課題‐日本語母語話者の内省から‐」

    • Author(s)
      トンプソン美恵子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「ピア・ラーニングの授業デザインの実際-移行期から発展へ-」ワークショップ

    • Author(s)
      池田玲子・トンプソン美恵子・房賢嬉
    • Organizer
      韓國日語教育学会
    • Place of Presentation
      建国大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「グローバル化社会を生きる力を育てるリベラルアーツ科目の試み-学生のふり返りに対する教師のフィードバックに着目して-」

    • Author(s)
      三輪充子・佐藤真紀・鈴木寿子・トンプソン美恵子・野々口ちとせ・半原芳子・房賢嬉・岡崎眸
    • Organizer
      第20回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「自己を起点に考えるグローバル社会と雇用の関係」

    • Author(s)
      トンプソン美恵子・佐藤真紀・鈴木寿子半原芳子・房賢嬉・小田珠生
    • Organizer
      2013専科日語教師教学成長研修会(台湾)
    • Place of Presentation
      新生醫專科学校
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「持続可能性日本語教育-言語教育への生態学的アプローチ-」

    • Author(s)
      トンプソン美恵子・佐藤真紀・鈴木寿子半原芳子・房賢嬉・小田珠生
    • Organizer
      2013新生醫專「應用英、日語教學」國際學術研討會(台湾)
    • Place of Presentation
      新生醫專科学校
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「自己モニタリング力育成を目指す音声教育-教師研修の一試案-」

    • Author(s)
      房賢嬉・トンプソン美恵子
    • Organizer
      2013年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      関西外国語大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「当事者としてグローバル世界を捉える日本語教員養成の試案-日本語教育副専攻科目で何ができるか-」

    • Author(s)
      トンプソン美恵子
    • Organizer
      韓國日語教育学会 2013年度 第24回 国際学術大会
    • Place of Presentation
      建国大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 共生日本語教育実習における対話の変遷-シラバスの縦断的分析から-

    • Author(s)
      トンプソン(平野)美恵子・鈴木寿子
    • Organizer
      第44回お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 持続可能な共生社会を目指す日本語教員養成の試み-私とあなたと世界をつないでいく過程-

    • Author(s)
      トンプソン(平野)美恵子
    • Organizer
      2012年日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人と日本人の対話をどのように深めるか-共生日本語教育実習における『問い』の立て方の変化から-

    • Author(s)
      鈴木寿子・トンプソン(平野)美恵子
    • Organizer
      第7回日本語教育学会研究集会(大阪)
    • Place of Presentation
      大阪日本語教育センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル化社会をいかに生きるかを考えることばの教室の試み-受講生による認識に着目して-

    • Author(s)
      トンプソン(平野)美恵子・鈴木寿子・小田珠生・佐藤真紀・張瑜珊・房賢嬉・半原芳子・三輪充子・岡崎眸
    • Organizer
      2012年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教師として『生きる力』を醸成する日本語教員養成プログラムの実践報告

    • Author(s)
      トンプソン(平野)美恵子
    • Organizer
      第4回協働実践研究会
    • Place of Presentation
      政策研究大学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] グローバル化社会を生きるための力を育成する授業-持続可能性日本語教育に基づいた授業デザインと成果-』平成24~27年度科学研究費補助金若手研究(B)「学習者とともに学ぶ持続可能性日本語教育教員養成プログラムの構築」報告書2013

    • Author(s)
      鈴木寿子・トンプソン美恵子・三輪充子(編集)
    • Total Pages
      314
    • Publisher
      早稲田大学・東京海洋大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi