• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Program Development for In-Service Teacher Training in Pronunciation Teaching

Research Project

Project/Area Number 24720232
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKokushikan University (2015)
Ochanomizu University (2012-2014)

Principal Investigator

Bang Hyeonhee  国士舘大学, アジア・日本研究センター, 客員研究員 (60625002)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords日本語音声教育 / 対話 / 内省 / 協働 / 韓国の日本語教育 / 自律的教授能力 / ピア・モニタリング活動 / ダブル・ループ学習 / 韓国 / 教師研修プログラム / 教師の現状 / 期待と不安 / 台湾 / 日本語教師 / 音声教育 / インタビュー調査 / 教師研修 / 日本語音声教材の内容分析 / 自己モニタリング力 / 日本語教育 / 教師の学び
Outline of Final Research Achievements

The first and the second year, I made syllabi and materials and I conducted workshop to Japanese teachers in Korea. The final year, I surveyed 65 Japanese teachers, and conducted semi-structured interview to 20 Japanese teachers in Korea to examine the present condition and problem on Japanese pronunciation teaching. The result showed that 1) Socioeconomic circumstance caused the impact on pronunciation teaching. 2) Japanese teachers have devised creative methods for their pronunciation teachings. 3) Recognizing the gap between theory and practice, Japanese teachers need more opportunities to perform in class room teaching for combining theory and practice. 4) To improve their teaching skills and to share resources, Japanese teachers need to have more opportunities for in-service training. Based on these results, I proposed the in-service training program for Japanese teachers.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 人間の福祉を志向する日本語教師養成論のための実践―研究言語生態学の観点から2014

    • Author(s)
      鈴木寿子,トンプソン美恵子,房賢嬉,張瑜珊,劉娜
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 12 Pages: 125-147

    • NAID

      130005089717

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自己モニタリング力育成を目指す音声教育-教師研修の一試案-2013

    • Author(s)
      房賢嬉・トンプソン美恵子
    • Journal Title

      日本語教育学秋季大会予稿集

      Volume: 2013年度 Pages: 248-253

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 協働的学びを通して理解を深める音声授業-撥音をめぐるやりとりを中心に2013

    • Author(s)
      房賢嬉
    • Journal Title

      韓国日本言語文化学会 2013年度秋季国際学術大会および招請講演会 発表論文集

      Volume: 2013年度 Pages: 381-384

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバルな視点を取り入れた「日本事情」授業の可能性-対話的協働による世界認識の変容-2013

    • Author(s)
      房賢嬉
    • Journal Title

      韓国日語教育学会2013年度第24回国際学術大会論文集

      Volume: 第24回 Pages: 13-16

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教師による協働学習に対する期待と不安―韓国と台湾の比較分析―2015

    • Author(s)
      房賢嬉・トンプソン美恵子・小浦方理恵 ・池田玲子
    • Organizer
      韓国日語教育学会
    • Place of Presentation
      徳成女子大学校(韓国ソウル)
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 協働学習は日本語発音に対する理解をどのように促すか-「権威的な言葉」から「内的説得力のある言葉」への移行過程の分析を通して-2015

    • Author(s)
      房賢嬉
    • Organizer
      韓国外国語教育学会
    • Place of Presentation
      淑明女子大学校(韓国ソウル)
    • Year and Date
      2015-09-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 台湾の日本語教師による協働学習に対する期待と不安 -台湾の日本語教育における協働学習の発展を目指して-2015

    • Author(s)
      トンプソン美恵子・房賢嬉・小浦方理恵 ・池田玲子
    • Organizer
      お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学(東京都・文京区)
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師が協働学習を取り入れていくために必要なサポートは何か -韓国の日本語教師による期待と不安の分析から-2014

    • Author(s)
      トンプソン美恵子・房賢嬉・小浦方理恵・池田玲子
    • Organizer
      協働学習導入日本語教学実践研究群
    • Place of Presentation
      台湾交流協会
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自己モニタリング力育成を目指す音声教育-教師研修の一試案-2013

    • Author(s)
      房賢嬉・トンプソン美恵子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      関西外国語大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 持続可能性日本語教育2013

    • Author(s)
      岡崎眸、房賢嬉、トンプソン(平野)美恵子
    • Organizer
      特別公演会
    • Place of Presentation
      高麗大学(韓国)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 持続可能性日本語教育から音声教育を考える2013

    • Author(s)
      岡崎眸、房賢嬉、トンプソン(平野)美恵子
    • Organizer
      国際交流基金ソウル日本文化センター特別研修会
    • Place of Presentation
      国際交流基金ソウル日本文化センター(韓国)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] グローバル化社会をいかに生きるかを考えることばの教室の試み2012

    • Author(s)
      トンプソン(平野)美恵子、 鈴木寿子、小田珠生、佐藤真紀、張瑜珊、房賢嬉、半原芳子、三輪充子、岡崎眸
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 協働的学びを通して理解を深める音声授業-撥音をめぐるやりとりを中心に

    • Author(s)
      房賢嬉
    • Organizer
      韓国日本言語文化学会
    • Place of Presentation
      韓国サイバー外国語大学、韓国
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] グローバルな視点を取り入れた「日本事情」授業の可能性-対話的協働による世界認識の変容-

    • Author(s)
      房賢嬉
    • Organizer
      韓国日語教育学会2013年度第24回国際学術大会
    • Place of Presentation
      建国大学、韓国
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi