• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the life stories of Japanese teachers in South Korea born and raised as "Zainichi Koreans"

Research Project

Project/Area Number 24720245
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionFerris University (2014)
山口福祉文化大学 (2012-2013)

Principal Investigator

TANAKA RINA  フェリス女学院大学, 文学部, 准教授 (40532031)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords在韓在日コリアン / 日本語教師 / ライフストーリー研究 / 韓国 / 「在日コリアン」 / ライフストーリー
Outline of Final Research Achievements

In this research, hearings interviews were conducted on the life stories of 25 Japanese teachers living in South Korea as “Zainichi Koreans” to ascertain these teachers’ experiences and world meaning, and also to clarify the significance of people who speak the “mother tongue” of a former colonial power teaching that language in the former colony. There are Japanese native speakers among these teachers, but in terms of nationality and bloodline, they do not belong to Japan and have the attribute of not possessing an integrated “language = nationality = bloodline.” Therefore, some of them had experienced difficulties and conflict in terms of their positionality within Japanese language education. In this research, it was clarified that a “simplistic orientation” of granting legitimacy for a language to those people with a certain nationality and bloodline can be seen in language education also.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2014 2013 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 「「言語教育学としてのライフストーリー研究」において調査者の構えを記述する意味」2014

    • Author(s)
      田中里奈
    • Journal Title

      『リテラシーズ――特集:言語教育学としてのライフストーリー研究』

      Volume: 14 Pages: 78-83

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「言語教育における「単一性志向」――帰韓した在日コリアン教師の言語/教育経験とアイデンティティに関する語りから」2014

    • Author(s)
      田中里奈
    • Journal Title

      『わたしはどのような教育実践をめざすのか――言語教育とアイデンティティ』

      Volume: 1 Pages: 113-141

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「言語教育学としてのライフストーリー研究」において調査者の構えを記述する意味2014

    • Author(s)
      田中里奈
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 14 Pages: 78-83

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語教育における「単一性志向」――帰韓した在日コリアン教師の言語/教育経験とアイデンティティに関する語りから2013

    • Author(s)
      田中里奈
    • Journal Title

      わたしはどのような教育実践をめざすのか――言語教育とアイデンティティ

      Volume: 1 Pages: 113-141

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育における「ネイティブ」/「ノンネイティブ」概念――言語学研究および言語教育における関連文献のレビューから2013

    • Author(s)
      田中里奈
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 11 Pages: 95-111

    • NAID

      120005290409

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 在韓の「在日コリアン」日本語教師のアイデンティティと日本語教育における位置取り

    • Author(s)
      田中里奈
    • Organizer
      人の国際移動研究会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育を規定してきたものとは何か――国家政策,民族論,教育思想という側面から

    • Author(s)
      田中祐輔,田中里奈,山本冴里,古屋憲章
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「特別永住権を維持する/放棄する」ということ――在韓「在日コリアン」の語りから」

    • Author(s)
      田中里奈
    • Organizer
      日本移民学会
    • Place of Presentation
      武蔵大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 言語教育学におけるライフストーリー研究と研究者のポジショナリティ――「在日コリアン」日本語教師の語りから

    • Author(s)
      田中里奈
    • Organizer
      言語文化教育研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 在韓「在日コリアン」の日本語教師のライフストーリー――日本語教育における「言語」,「国籍」,「血統」

    • Author(s)
      田中里奈
    • Organizer
      東京大学現代韓国研究センター(CCKS)特別研究会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「在日コリアン」として生まれ育った在韓日本語教師の「名のり」の戦略

    • Author(s)
      田中里奈
    • Organizer
      日本移民学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「ネイティブ性」に関する一考察――「在日コリアン」教師の名のりに関する語りから

    • Author(s)
      田中里奈
    • Organizer
      日本語教育国際大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 言語文化教育研究所

    • URL

      http://gbki.org/tanakarina.html

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] フェリス女学院大学

    • URL

      http://www.ferris.ac.jp/departments/sections/letters/professors/jpn_09.html

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 言語文化教育研究所,田中里奈

    • URL

      http://gbki.org/tanakarina.html

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 言語文化教育研究所,田中里奈(たなかりな:TANAKA RINA)

    • URL

      http://www.gbki.org/tanakarina.html

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi