• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing evaluation model of autonomous English learning by utilizing language learning portfolio

Research Project

Project/Area Number 24720248
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionAomori Chuo Gakuin University (2014)
Yamagata University (2012-2013)

Principal Investigator

ISHIBASHI Yoshikazu  青森中央学院大学, 経営法学部, 講師 (40604525)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsコミュニケーション学 / 英語教育 / 自律学習 / 言語熟達度 / 学習ポートフォリオ / TOEIC / 英語力 / 評価 / 外国語教育 / 大学英語教育 / ポートフォリオ / 授業外学習 / インタラクション / ヨーロッパ
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to propose an evaluation procedure about autonomous English learning and analyzed the informal English learning contents of Japanese college students and also described the relationship between the learning content studied and a student’s English proficiency level. The students with high TOEIC®IP scores tended to choose interactive and authentic English learning in informal learning settings. In contrast, the students with low TOEIC®IP scores tended to choose text-based materials and less interactive English learning. These students were also likely to select remedial learning materials. On the basis of these findings, a model of the relationship between the informal English learning content studied and a student’s English proficiency level was developed. Lastly, this study utilized online-conference system combined with learning portfolio and analyzed the processes of autonomous English learning behavior quantitatively and qualitatively.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 英語専攻の日本人大学生における授業外英語学習の実態調査:英語学習内容のカテゴリ分析と言語熟達度の関係2014

    • Author(s)
      石橋嘉一・三輪眞木子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38巻-1号 Pages: 39-48

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英語専攻の日本人大学生における授業外英語学習の実態調査:英語学習内容のカテゴリ分析と言語熟達度との関係2014

    • Author(s)
      石橋嘉一・三輪眞木子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38巻-1号

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How Can We Assess, Visualize and Scaffold Informal Language Learning? A case of informal English learning among Japanese college students2012

    • Author(s)
      Yoshikazu Ishibashi
    • Journal Title

      ePortfolio and Identity Conference Proceedings (LFL 2012),Proceedings

      Volume: ePIC 2012 Pages: 163-165

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 言語コミュニケーション能力の評価:コモンルーブリックの理論的背景と活用の現況2015

    • Author(s)
      石橋嘉一・松田岳士・中山実
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会東北支部2014年度定例研究会
    • Place of Presentation
      私学共済ホテル仙台ガーデンパレス
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニケーション教育のシラバスと授業用教材の共有の可能性2015

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会東北支部2014年度定例研究会ワークショップ
    • Place of Presentation
      私学共済ホテル仙台ガーデンパレス
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 話したいけど話せない?オンライン英会話システムを活用した自律英語学習支援の実践と課題2014

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会東北支部第15回研究大会
    • Place of Presentation
      仙台青葉カルチャーセンター
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニケーション教育の反省的視点2014

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      第44回日本コミュニケーション学会年次大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2014-06-21 – 2014-06-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニケーション教育の今日的課題2013

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会第43回年次大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      立教大学(東京都豊島区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] How Can We Assess, Visualize and Scaffold Informal Language Learning? A case of informal English learning among Japanese college students2012

    • Author(s)
      Yoshikazu Ishibashi
    • Organizer
      ePIC 2012: ePortfolio and Identity Conference
    • Place of Presentation
      Savoy Place, London
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Fostering Autonomous English Learning among Japanese College Students in Informal Learning Settings2012

    • Author(s)
      Yoshikazu Ishibashi
    • Organizer
      "ISIC 2012 - The Information Seeking and Behaviou Conference 2012
    • Place of Presentation
      Keio University, Tokyo
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 研究を伝える-集める、保つ、伝える、究める-:日本人大学の授業外英語学習内容の調査2012

    • Author(s)
      石橋 嘉一
    • Organizer
      総合研究大学院大学学術交流フォーラム
    • Place of Presentation
      国立歴史民俗博物館, 千葉
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] インタラクショを通じた授業外英語学習の促進:学習支援と評価方法に関する研究

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会東北支部2013年度定例研究会
    • Place of Presentation
      フォレスト仙台(宮城県仙台市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーション学と教育

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会第43回年次大会学術シンポジウム
    • Place of Presentation
      立教大学(東京都豊島区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コミュニケーション教育の実践と評価について考える: CEFRとELPを参考にした学習者の成長の捉え方

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本ヘルスコミュニケーション学会第5回学術集会
    • Place of Presentation
      岐阜大学医学教育研究開発センター(岐阜県岐阜市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 実社会の想定外の状況に対応するためのコミュニケーション教育の実践と評価

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会東北支部第14回研究大会
    • Place of Presentation
      大学コンソーシアムやまがた・ゆうキャンパスステーション(山形県山県市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi