• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Pedagogical English Cognitive Grammar: Developing instructional methods and material for classrooms

Research Project

Project/Area Number 24720264
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionThe University of Kitakyushu

Principal Investigator

CHO Kanako  北九州市立大学, 基盤教育センターひびきの分室, 准教授 (70369833)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords英語教育 / 応用認知言語学 / 教授法開発 / 認知言語学
Outline of Final Research Achievements

Researchers have examined how second and foreign language learners can benefit from the insights of Cognitive Linguistics. We, however, need to discuss two fundamental issues: learnability and teachability. This project, then, has developed learning materials for English prepositions, countable and uncountable nouns, and articles focusing those two issues. The results indicated that learning materials based on Cognitive Linguistics were statistically more effective than a traditional approach to teaching English prepositions, countable and uncountable nouns, and articles to Japanese learners. In order to investigate teachability of the new method, this project interviewed on-site teachers about whether they could use the new materials to their students, and found a positive evaluation. The overall results of the current project showed that learning materials and instructional methods based on Cognitive Linguistics are basically effective to Japanese learners of English.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (4 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 構文選択に影響を与える要因に関する一考察2015

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Journal Title

      イベントスキーマと外国語学習

      Volume: - Pages: 25-41

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 情報構造と構文の選択:二重目的語構文と to 与格構文の観点から2014

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Journal Title

      コーパスを用いたイベントスキーマの分析

      Volume: - Pages: 1-12

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校英文法における文法項目の位置づけ:二重目的語構文と受動文に焦点を当てて2013

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Journal Title

      日本人英語学習者の概念構造の解明に向けた研究:学習者コーパスから見えてくるもの

      Volume: 統計数理研究所共同研究レポート289 Pages: 1-13

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本人英語学習者と英語母語話者の英語二重目的語構文の使用について2013

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Journal Title

      日本人英語学習者の概念構造の解明に向けた研究:学習者コーパスから見えてくるもの

      Volume: 統計数理研究所共同研究レポート289 Pages: 27-44

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者に見られる母語の事態把握の影響:認知言語学の観点から2014

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      第43回九州英語教育学会大分研究大会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者と英語母語話者の事態把握の違いについて:二重目的語構文の使用から見えてくるもの2013

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      全国英語教育学会第39回北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者の二重目的語構文の使用について2013

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      言語研究と統計2013
    • Place of Presentation
      統計数理研究所
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 応用認知言語学―教育現場への応用に向けた展望とその課題2012

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      大学英語教育学会第51回国際大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      愛知県立大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 英語前置詞の指導から見えてくる認知言語学に基づく指導法の効果

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      大学英語教育学会九州・沖縄支部第26回支部研究大会
    • Place of Presentation
      北九州市立大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者コーパスの分析における課題:日本人英語学習者の二重目的語構文の使用から見えてくるもの

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      大学英語教育学会第2回応用認知言語学研究会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] コーパスを活かした英語教育

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会九州・沖縄支部第43回研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 英語教育学の今-理論と実践の統合-(うち,第7章第5節を担当)2014

    • Author(s)
      長 加奈子 他104名
    • Total Pages
      436
    • Publisher
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 学校認知英文法

    • URL

      http://www.app-cogling.net

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 「学校認知英文法」構築

    • URL

      http://app-cogling.net

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 「学校認知英文法」構築

    • URL

      http://www.app-cogling.net

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi