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A Comparative Study in Japan and Europe of the Influences of e-Procurement in Business Relationships in the Distribution Industry

Research Project

Project/Area Number 24730376
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionHannan University

Principal Investigator

KAWABATA Yasuko  阪南大学, 経営情報学部, 教授 (60411683)

Research Collaborator ROSE Caroline  University of Leeds, Professor
HORN Sierk  University of Leeds, Senior Lecturer
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
KeywordsICTの進展 / 電子商取引(EC) / グローバル化 / 取引マーケティング / 関係性マーケティング / オークション / 情報共有 / コミュニケーションコスト / ICT / 流通 / 電子商品調達 / 企業間関係 / 欧州 / イギリス / 国際研究者交流 / 国際情報交換 / 流通業 / アズダ社 / IPL社 / リドル社 / アルディ社 / 情報化 / 電子調達 / ウォルマート / イオン
Outline of Final Research Achievements

Through the development of ICT, e-procurement has come to be widely used in the distribution industry. An exemplary e-procurement agency, Neo Grid, was founded by the global retailers formerly known as Agentrics. Being accessed through the internet, where all parties may obtain the same transaction environment, the Neo Grid provides a globally unified solution.I found that the effect of these transactions is a reduction of communication costs and procurement costs.
I noticed that e-Procurement has influenced changes in distribution companies, trade marketing, which has competitive aspects, such as auction. In addition, I found that relationship marketing has expanded through cooperative relationships, such as information sharing.It appears that the reduced cost of communication and procurement has influenced changes in business relationships in the distribution industry by both increasing competition in trade marketing and increasing cooperation in relationship marketing.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 2 results) Book (6 results) Remarks (6 results)

  • [Journal Article] 欧州における小売企業のブランド戦略2014

    • Author(s)
      川端庸子
    • Journal Title

      国際ビジネス研究学会全国大会報告要旨

      Volume: 21 Pages: 78-81

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    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] イギリスにおけるドイツ小売企業の台頭とブランド戦略 ―アルディとリドルの事例を中心にして―2014

    • Author(s)
      川端庸子
    • Journal Title

      日本流通学会全国大会報告要旨集

      Volume: 28 Pages: 23-23

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小売業の海外進出と戦略の実態調査研究2014

    • Author(s)
      川端庸子
    • Journal Title

      阪南大学産業経済研究所年報

      Volume: 43 Pages: 40-41

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      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Study on International e-Procurement in Japanese Retail Industry, Institute of Industrial Economic Research2013

    • Author(s)
      Yasuko KAWABATA
    • Journal Title

      Occasional Paper of Hannan University

      Volume: 54 Pages: 1-15

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  • [Journal Article] 小売業における国際電子調達2012

    • Author(s)
      川端庸子
    • Journal Title

      日本商業学会第62回全国研究大会報告論集

      Volume: 62 Pages: 98-102

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    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 欧州におけるPB(プライベートブランド)の実証研究2015

    • Author(s)
      川端庸子
    • Organizer
      欧州におけるPB(プライベートブランド)の実証研究
    • Place of Presentation
      関西学院大学 大阪梅田キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-28
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  • [Presentation] 英国ウォルマート(アズダ)を脅かすドイツ系小売企業の躍進2014

    • Author(s)
      川端庸子
    • Organizer
      イギリス流通研究会・日本流通学会関東甲信越部会共催
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2014-12-13
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  • [Presentation] イギリスにおけるドイツ小売企業の台頭とブランド戦略 ―アルディとリドルの事例を中心にして―2014

    • Author(s)
      川端庸子
    • Organizer
      日本流通学会全国大会
    • Place of Presentation
      阪南大学
    • Year and Date
      2014-11-23
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  • [Presentation] 欧州における小売企業のブランド戦略2014

    • Author(s)
      川端庸子
    • Organizer
      国際ビジネス研究学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Year and Date
      2014-11-03
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  • [Presentation] 小売業における国際電子調達

    • Author(s)
      川端庸子
    • Organizer
      日本商業学会第62回全国研究大会
    • Place of Presentation
      北海商科大学
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  • [Presentation] 国際取引からみた日本のスーパー

    • Author(s)
      川端庸子
    • Organizer
      はびきの市民大学
    • Place of Presentation
      羽曳野市立生活文化情報センター
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    • Invited
  • [Presentation] 情報化による国際商品調達の進展と企業間取引への影響

    • Author(s)
      川端庸子
    • Organizer
      流通経済研究会
    • Place of Presentation
      びわ湖花街道会議室
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    • Invited
  • [Book] 「第7章eマーケティング入門」『ビジネスデータ分析入門 2015新版』2015

    • Author(s)
      御園謙吉、伊田昌弘、山内孝幸、中條良美、奥康平、吉城唯史、関智宏、川端庸子
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      三恵社
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  • [Book] 「第9章eコマース」『マーケティング零』2015

    • Author(s)
      大石芳裕、原田将、井上真里、古川裕康、原木英一、太田壮哉、唐沢達也、舟橋豊子、川端庸子、井上善美、植木美知瑠
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      白桃書房
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  • [Book] 「第4章ユビキタスエコノミー -情報通信産業が経済成長に与える影響-」『ビジネスデータ分析入門 2014改訂版』2014

    • Author(s)
      御園謙吉、伊田昌弘、山内孝幸、中條良美、奥康平、吉城唯史、関智宏、川端庸子
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      三恵社
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  • [Book] 「第7章eマーケティング入門」『ビジネスデータ分析入門 2014改訂版』2014

    • Author(s)
      御園謙吉、伊田昌弘、山内孝幸、中條良美、奥康平、吉城唯史、関智宏、川端庸子
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      三恵社
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  • [Book] 経営と情報の深化と融合2014

    • Author(s)
      川端庸子、市川隆男、伊田昌弘、奥康平、北川悦司、花川典子、筒井茂義、吉城唯史、中條良美、山内孝幸、水野学、田上博司、前田利之
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      税務経理協会
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  • [Book] 小売業の国際電子商品調達 -ウォルマート、アジェントリクス、シジシーの事例を中心に-2012

    • Author(s)
      川端庸子
    • Total Pages
      295
    • Publisher
      同文舘出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 川端研究室

    • URL

      http://www2.hannan-u.ac.jp/~kawabata/

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      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 阪南大学学術情報

    • URL

      http://www.hannan-u.ac.jp/gakujutsu/mrrf4300000033al.html

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      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 川端庸子 研究室(阪南大学経営情報学部)

    • URL

      http://www2.hannan-u.ac.jp/~kawabata/

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      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 阪南大学経営情報学部 川端庸子教授のトップページです。

    • URL

      http://www.hannan-u.ac.jp/doctor/kawabata/st9plj0000000w8o.html

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      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 川端庸子 研究室(阪南大学 経営情報学部)

    • URL

      http://www2.hannan-u.ac.jp/~kawabata/

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 阪南大学経営情報学部 川端庸子准教授のトップページです。

    • URL

      http://www.hannan-u.ac.jp/doctor/kawabata/st9plj0000000w8o.html

    • Related Report
      2012 Research-status Report

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Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

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