• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inquiry into the roles of imaginary companions in infant mental dialogue

Research Project

Project/Area Number 24730532
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

TSUKAKOSHI Nami  山梨大学, 総合研究部, 准教授 (60523701)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsimaginary companion / 自己内対話 / 空想世界 / 幼児期 / 観察 / 質問紙調査 / インタビュー調査 / イマジナリーコンパニオン / 幼児 / 移行対象 / 国際情報交換 スイス
Outline of Final Research Achievements

In this project, three researching ways such as observation, questionnaire and interview were conducted to investigate into the roles of imaginary companions in infant mental dialogue. The main results are as follows. ①There is a possibility that imagined world by infants functions as a way of being connected with others. ②Imaginary companions are the existence for infants to cheer up each other just like their family members are. ③Family members show positive attitudes to the fact that their children have some imaginary companions.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 生活科における子どものつぶやきに対する大学生・保育者・小学校教諭の読み取りの比較:「アサガオって字読めるのかあ?」の背景に何を読み取るか?2016

    • Author(s)
      塚越奈美、山名裕子
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 17 Pages: 9-17

    • NAID

      40020763180

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 5歳児クラスの話し合いにおける論理的思考と直観的思考のゆらぎ「担任による実践記録からの分析」2014

    • Author(s)
      塚越奈美 荻原ひろみ 山名裕子
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 19 Pages: 9-24

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 願いごとに対する幼児の認識に影響を与える要因に関する検討:現象に対する大人の肯定・否定と現象の目撃の有無に着目して2012

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 33巻 Pages: 47-60

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 空想世界を楽しむ幼児の行動観察:探索的事例検討2015

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「アサガオって字読めるのかあ?」という小学1年生のつぶやきをどう考えるのか?(1) :教師の認識と指導2015

    • Author(s)
      塚越奈美 山名裕子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学、東京都文京区
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「アサガオって字読めるのかあ?」という小学1年生のつぶやきをどう考えるのか?(2) 大学生の認識2015

    • Author(s)
      山名裕子 塚越奈美
    • Organizer
      日本発達心理学会大26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学、東京都文京区
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Teachers' cognition of and correspondence to animism in japan2014

    • Author(s)
      Nami TSUKAKOSHI
    • Organizer
      The 15TH conference of the pacific early childhood education research association
    • Place of Presentation
      Bali, Indnesia
    • Year and Date
      2014-08-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Transitional Object and Imaginary Companion in Japanese Infants2013

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      European Conference on Developmental Psychology
    • Place of Presentation
      University of Lausanne(SwitzerLand)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Transitional Object and Imaginary Companion in Japanese Infants

    • Author(s)
      Nami TSUKAKOSHI
    • Organizer
      European Conference on Developmental Psychology
    • Place of Presentation
      University of Lausanne, Switzerland
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の論理的思考と直感的思考(1)5歳児クラスの「野菜を売る」実践記録の分析

    • Author(s)
      山名裕子 塚越奈美 荻原ひろみ
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター(北海道札幌市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の論理的思考と直感的思考(2)5 歳児クラスの「ねずみばあさん」と「秘密基地づくり」の実践記録にみられるゆらぎ

    • Author(s)
      塚越奈美 山名裕子 荻原ひろみ
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター(北海道札幌市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児のファンタジー傾向に関する調査「幼稚園と児童養護施設の比較」

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における「秘密にする行為」の理解:親密度による違いにも注目して

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      専修大学(神奈川)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の対人葛藤場面での対処方略:他者の特性の考慮に注目して

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学(東京)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] センター研究紀要 山梨大学教育人間科学部附属教育総合実践センター

    • URL

      http://www.cer.yamanashi.ac.jp/kiyou.html

    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi