• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teachers' Support to Development of Emotion Regulation in Young Children

Research Project

Project/Area Number 24730555
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionNagasaki University (2013-2018)
Hijiyama University (2012)

Principal Investigator

MORINO Miwo  長崎大学, 教育学部, 准教授 (00413659)

Research Collaborator HAMAZAKI Takashi  鳴門教育大学
IIMURE Etsuko  大東文化大学
KATOH Takashi  長野県立大学
TONEGAWA Akiko  東京大学, 大学院教育学研究科
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords情動調整 / 保育者 / 幼児期 / 情動調整の発達
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to investigate how teachers at kindergarten socialize children’s emotion. After reviewing prior research, longitudinal observations were conducted on interactions between children and teachers during daily morning assembly at kindergarten and school hours at elementary school. Observation was made from the standpoint of moderate participation. The results indicate that (1) There is a possibility that teachers at kindergarten stimulate autonomous emotion regulation while taking a role as “a stage hand”in the creation of opportunities for emotion regulation by children themselves. On the other hand, they act also assertively as “an agent” who regulates children’s emotions, (2) At elementary school teachers sometimes require children to regulate their emotions according to school rules and evaluation code. Teachers’role in the development of emotion regulation at kindergarten and the one at elementary school were different.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義、社会的意義は下記の3点に集約される。1.近年、社会的にも学術的にも検討ニーズが高まっている情動調整を取り上げた点。2.情動調整研究の中で、検討が必要であるにもかかわらず知見が少ない、「幼児期における情動調整の発達的変化に保育者がどのような役割を果たしているか」を長期にわたって検討し、小学校との比較も行った点。3.2.の検討の際、情動をOn time で捉える工夫をし、ネガティブ情動に加えてポジティブ情動も検討対象とし、感情発達研究に質的知見を提供した点。

Report

(8 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] フープを用いた運動遊びプログラムに関する研究:幼児の運動能力向上を目指したプログラム制作の試み2019

    • Author(s)
      胡 泰志・森野美央・古谷嘉一郎・久保徹平・川上みどり
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 5 Pages: 1-5

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児の即興的身体表現を豊かにする要因検討:領域「表現」のねらいと内容に着目して2019

    • Author(s)
      河合史菜・森野美央
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 5 Pages: 189-201

    • NAID

      120006974559

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 共感し合いながら友達とかかわり 協同して遊ぶ子どもを目指して ~夢中になる姿を追って~2017

    • Author(s)
      大町美紀・宮地哲史・稲吉幸恵・山口千春・立川亜美・野﨑由記・田頭眞紀・森山千穂・立岡幸恵・大場有紗・江崎遥奈・小西祐馬・森野美央・脇 信明
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 第16号 Pages: 29-38

    • NAID

      120006974035

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 共感し合いながら友達とかかわり 協同して遊ぶ子どもを目指して~夢中になる姿を追って~2017

    • Author(s)
      大町美紀・宮地哲史・稲吉幸恵・山口千春・立川亜美・野﨑由紀・田頭眞紀・森山千穂・立岡幸恵・大場有紗・江崎遥奈・小西祐馬・森野美央・脇 信明
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 第16号 Pages: 29-38

    • NAID

      120006974035

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 共感し合いながら友達とかかわり協同して遊ぶ子どもを目指して2015

    • Author(s)
      原田和幸・髙木留美子・稲吉幸恵・下川めぐみ・宮地哲史・近藤眞紀・朝長久美子・井口 均・森野美央・小西祐馬
    • Journal Title

      長崎大学教育学部附属教育実践総合センター

      Volume: 14号 Pages: 63-81

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの情動調整にかかわる大人の理解と対応2014

    • Author(s)
      森野美央
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 62 Pages: 972-981

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 養育者の目標志向性が育児不安、育児充実感、及び主観的幸福感に与える影響:養育目標志向性尺度の作成と検討2013

    • Author(s)
      加藤孝士・浜崎隆司・田村隆宏・森野美央・岡本かおり(他1名)
    • Journal Title

      応用教育心理学研究

      Volume: 30巻第1号 Pages: 13-21

    • NAID

      40019781117

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 乳幼児期における情動調整研究の動向と展望2013

    • Author(s)
      森野美央
    • Journal Title

      比治山大学現代文化学部紀要

      Volume: 第19号 Pages: 107-116

    • NAID

      120005380297

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 幼児期における情動調整と言葉の発達:保育者の援助に焦点をあてて2018

    • Author(s)
      森野美央・加藤孝士
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 遊び中心の園での子どもの育ちと幼小接続:保護者は卒園前の我が子の育ちをどのように捉えているのか2018

    • Author(s)
      森野美央・林 寛・山口千春・稲吉幸恵・立川亜美・前原由喜夫・吉田ゆり
    • Organizer
      教育実践研究フォーラム in 長崎大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における情動調整と言葉の発達:保育者の援助に焦点をあてて2018

    • Author(s)
      森野美央・加藤孝士
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Teachers' Support to the Development of Emotion Regulation2016

    • Author(s)
      Miwo MORINO
    • Organizer
      International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama(Nishi-ku, Yokohama, Japan)
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teachers' Support to the Development of Emotion Regulation2016

    • Author(s)
      Miwo MORINO
    • Organizer
      International Congress of Psychology (ICP)
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama(Nishi-ku, Yokohama, Japan)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもの情動調整と親や保育者などの理解と対応2014

    • Author(s)
      森野美央
    • Organizer
      教育と医学の会シンポジウム
    • Place of Presentation
      福岡国際ホール(福岡市中央区)
    • Year and Date
      2014-11-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 制限の中で保育者コンピテンシーを育てるには?2014

    • Author(s)
      森野美央
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(神戸市中央区)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 発達・学習の心理学2019

    • Author(s)
      柏崎秀子・森野美央・道又紀子・宮脇 郁・伊達崇達・三宮真智子・本多潤子・長崎 勤・仲野真史
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新・基本保育シリーズ10 子どもの理解と援助2019

    • Author(s)
      伊藤 優・乙部貴幸・倉盛美穂子・齊藤 崇・清水益治・鈴木智子・関口道彦・多田幸子・田中浩司・堀越紀香・三木美香・森 俊之・森野美央・若林紀乃
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      中央法規出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 最新 保育士養成講座 第6巻 子どもの発達理解と援助2019

    • Author(s)
      秋田喜代美・清水益治・菅野幸恵・横山真貴子・箕輪潤子・森 俊之・藤崎春代・森野美央・白川佳子・齊藤 崇
    • Publisher
      全国社会福祉協議会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] はじめて学ぶ発達心理学 乳幼児を中心に (森野担当 第5章 自己と情動の発達)2017

    • Author(s)
      渡辺千歳(編著)矢野由佳子・井梅由美子・須田 誠・森野美央・東山 薫・坪井寿子・山川賀世子・五味美奈子・藤本昌樹・高田伸枝・福田真奈・上村宏樹・塚原拓馬
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      大学図書
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 渡辺千歳(編著)はじめて学ぶ発達心理学 乳幼児を中心に 第5章 自己と情動の発達2017

    • Author(s)
      森野美央
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      大学図書
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 森 敏昭(監修)21世紀の学びを創る 第7章3節 社会の期待に応える高等教育:保育者を育てる2015

    • Author(s)
      森野美央
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 児童育成協会(監修)保育の心理学Ⅱ 第2講 個人差や発達過程に応じた保育2015

    • Author(s)
      森野美央
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      中央法規
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 清水益治・森 敏昭(編)0歳~12歳児の発達と学び 第3章2節 幼児期の子どもの発達と学び:人とのかかわり(人間関係)2013

    • Author(s)
      森野美央
    • Total Pages
      13
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi