• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of self-understanding programs intended for children and adults with Autism Spectrum Disorder and their parents

Research Project

Project/Area Number 24730600
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionGifu Shotoku Gakuen University

Principal Investigator

YOSHIHASHI Yuka  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 准教授 (30436977)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords自閉症スペクトラム障害 / 自己理解 / グループワーク / 自閉症スペクトラム / セルフモニタリング
Outline of Final Research Achievements

The present study examined self-understanding programs by group work for Autism Spectrum Disorder (ASD) children and adults according to the developmental stage. Case of program for children, program for their parents also carried out in parallel for supporting the parents themselves. At the same time, the parents program aimed to indirectly support the self-understanding of children. The effect of the programs was studied using questionnaire surveys. The results showed that the program for children with ASD might improve social skills, the program for parents might improve parenting efficacy and parenting skills, and the program for adults with ASD might improve negative affect. In addition, the self-monitoring measures has been created.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (2 results) Presentation (6 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 漢字二字熟語を対象とした単語の生物らしさに関する基準表の作成2014

    • Author(s)
      小河妙子 藤田知加子 吉橋由香
    • Journal Title

      東海学院大学紀要

      Volume: 6

    • NAID

      120006347008

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童の自己意識と社会的スキル及びストレスコーピングが自尊感情に及ぼす影響2013

    • Author(s)
      吉橋 由香 田倉 さやか 吉澤 寛之 永田 雅子
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学紀要 教育学部編

      Volume: 52 Pages: 87-103

    • NAID

      110009555773

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学生版セルフモニタリング尺度の作成-臨床的介入における活用を目指して-2016

    • Author(s)
      吉橋由香 田倉さやか 谷伊織 永田雅子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中学校における気になる子への対応に関する実態調査(3)-特別支援教育の負担感と連携状況との関連-2015

    • Author(s)
      吉橋由香 谷伊織 田倉さやか
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校における気になる子への対応に関する実態調査(2)-特別支援教育の負担感と実施状況の関連-2014

    • Author(s)
      田倉さやか 谷伊織 吉橋由香
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児のための自己理解プログラムの開発(1)-子どもを対象としたグループアプローチ -

    • Author(s)
      田倉さやか 吉橋由香 永田雅子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児のための自己理解プログラムの開発(2)-保護者を対象としたグループアプローチ-

    • Author(s)
      吉橋由香 田倉さやか 永田雅子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校における気になる子への対応に関する実態調査ー学校間の比較ー

    • Author(s)
      吉橋由香 谷伊織 田倉さやか
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学千原キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 小学生・中学生 情緒と自己理解の育ちを支える(担当:3章1・3・4節、4章5節)2016

    • Author(s)
      松本真理子・永田雅子・野邑健二監修
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 保育のための心理学ワークブック2015

    • Author(s)
      小平英志 田倉さやか編 (コラム2 吉橋由香)
    • Total Pages
      108
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 発達障害児者支援とアセスメントのガイドライン2014

    • Author(s)
      辻井正次監修 明翫光宣 松本かおり 染木史緒 伊藤大幸編集 (第5章事例9 吉橋由香)
    • Total Pages
      427
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi