• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Basic Study of Schools as Professional Learning Communities

Research Project

Project/Area Number 24730655
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educaion
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

ODA Yasuyuki  三重大学, 教育学部, 准教授 (40441498)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords専門職の学習共同体 / 校長 / 校長のリーダーシップ / 教育経営 / 北米(アメリカ・カナダ)
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine and demonstrate the characteristic of schools as professional learning communities in North America. To accomplish this purpose, I conducted 1. literature review of pioneering works of professional learning communities, 2. literature review of foundational works of professional learning communities(collegiality, teacher's workplace, contexts that matters for teaching & learning), 3. Case studies of professional learning communities in Austin TX. Based on these research examinations and results, theoretical significance and challenges about schools as professional learning communities are examined and demonstrated.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2015 2014 2013 2012

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「『専門職の学習共同体』としての学校に関する基礎的研究(4)-Shirley M. Hord & Edward Tobiaの研究に着目して」2015

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Journal Title

      『三重大学教育学部研究紀要(教育科学)』

      Volume: 66 Pages: 343-358

    • NAID

      120005582166

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『専門職の学習共同体』としての学校に関する基礎的研究(2)-ツールの活用をめぐって2014

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要(教育科学)

      Volume: 64 Pages: 377-391

    • NAID

      120005462466

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 『専門職の学習共同体』としての学校に関する基礎的研究(3)-ローゼンホルツ(Susan J. Rosenholtz)の「教師の職場」研究に注目して2013

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 59 Pages: 109-114

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「専門職の学習共同体」としての学校に関する基礎的研究(1)~リトル(Judith W. Little)の同僚性の研究に着目して~2013

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Journal Title

      『教育学研究紀要』

      Volume: 第58巻 Pages: 380-385

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「『専門職の学習共同体』としての学校に関する基礎的研究(5)-Milbrey W. McLaughlinの「教授・学習の文脈」に関する研究に注目して」2014

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Organizer
      中国四国教育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「専門職の学習共同体』としての学校に関する基礎的研究(4)」,2014

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Organizer
      日本教育学会第73回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 『専門職の学習共同体』としての学校に関する基礎的研究(2)-ツールの活用をめぐって2013

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Organizer
      日本教育経営学会第53回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 『専門職の学習共同体』としての学校に関する基礎的研究(3)-ローゼンホルツ(Susan J. Rosenholtz)の「教師の職場」研究に注目して2013

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Organizer
      中国四国教育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「専門職の学習共同体」としての学校に関する基礎的研究2013

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Organizer
      アメリカ教育史研究会
    • Place of Presentation
      SUN PLAZA SEASONS
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「専門職の学習共同体」としての学校に関する基礎的研究(1)2012

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Organizer
      中国四国教育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 『教育の今とこれからを読み解く56の視点』2015

    • Author(s)
      織田泰幸「教師が専門家として学び育つ学校を創造する-専門職の学習共同体(Professional Learning Community)」多田孝志・和井田清司・佐々木幸寿(監修
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi