• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning experiences for newcomer youths in their transition process and development of educational support for them.

Research Project

Project/Area Number 24730701
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

SUGIYAMA Shimpei  福井大学, 教育学研究科(研究院), 特命助教 (30611769)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsニューカマーの若者たち / 移行過程 / 多様性 / モデル / プロジェクト活動 / 定時制高校 / 地域社会 / 協働実践研究 / 学校教育 / 文化的多様性 / 学習論 / 支援者の力量形成
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to seek the way of learning in school-to-work transition that newcomer youths from foreign countries experience, through the collaborative project-based field research with part-time high school and local community. This learning process is constituted of two sides interweaving with each other. In one side, newcomer youths encounter diverse “models of living” on which they can place their future or they try to develop a new “model of living” reflecting their cultural diversities. By interweaving this side with actual experiences of their social contribution or problem solving, they become aware that local community has the possibilities of being broard-minded and tolerant of cultural diversities, at the same time, they learn their possibilities as a leader of community development.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2015 2014 2012 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 公民館実践の質的評価を支える実践コミュニティ-福井大学における社会教育専門職のための研修プログラム『学び合うコミュニティを培う』-2012

    • Author(s)
      羽田野慶子・杉山晋平
    • Journal Title

      『<日本の社会教育第56集>社会教育における評価』

      Volume: 56 Pages: 225-248

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コミュニティ学習支援者の力量形成サイクルの実際-福井大学公開講座「学び合うコミュニティを培う」,1年目の軌跡をふりかえって-2012

    • Author(s)
      杉山晋平
    • Journal Title

      福井大学教職大学院教師教育研究

      Volume: 5 Pages: 309-324

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Fractal development of students learning, teacher education and cross-curricular program.2014

    • Author(s)
      Shimpei SUGIYAMA, Yoshiyasu NISHINO
    • Organizer
      The 4th Congress of International Society for Cultural and Activity Research
    • Place of Presentation
      Allphones Arena at Sydney Olympic Park
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教育委員会と大学の連携と協働の意味を再考する

    • Author(s)
      杉山 晋平
    • Organizer
      日本社会教育学会六月集会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 労働の場を媒介する専門職学習共同体-福井大学教職大学院の取り組み-

    • Author(s)
      杉山晋平
    • Organizer
      日本社会教育学会プロジェクト研究「労働の場のエンパワメント」
    • Place of Presentation
      明治大学アカデミーコモン
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニティ学習支援者の力量形成サイクルの展開論理-福井大学公開講座「学び合うコミュニティを培う」を事例として-

    • Author(s)
      杉山晋平・柳沢昌一・田中志敬・羽田野慶子
    • Organizer
      日本社会教育学会第59回研究大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 教育におけるアクション・リサーチのための実践コミュニティの意義を問う-分野を超えた実践者と研究者の協働による授業研究-

    • Author(s)
      木村優・河野紘典・佐々木庸介・笹原未来・小島俊佑・森崎岳洋・杉山晋平・石井恭子・隼瀬悠里・鈴木三千弥・高間祐治・牧田秀昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会自主企画シンポジウム
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「実践と省察のサイクル」による実践力の形成-コミュニティのコーディネーターの養成と研修-

    • Author(s)
      島田知明・河原友見・来住野清子・杉山晋平・三輪健二・倉持伸江
    • Organizer
      実践研究東京ラウンドテーブル・Zone Bシンポジウム
    • Place of Presentation
      明治大学アカデミーコモン
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 市立札幌大通高等学校・札幌市立中央幼稚園 ミツバチ・プロジェクト実践報告書 2012-2014 No.12015

    • Author(s)
      西野功泰・杉山晋平
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      市立札幌大通高等学校
    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi