• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Actual Situation of "Academic-Vocational Divide" in England: A Case Study of Universities and Enterprises

Research Project

Project/Area Number 24730706
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionHokkaido University (2013-2014)
Kyushu University (2012)

Principal Investigator

IIDA Naohiro  北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授 (80578063)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords比較教育学 / イギリス / 資格枠組み / 大学入学者選抜 / 大学と企業の協働 / 資格制度 / 教育資格 / 職業資格 / キャリア
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to investigate the actual situation of "academic-vocational divide" in England based on a qualitative case study of universities and enterprises and to examine the consistency of its result with some points revealed by the previous secondary school survey.
According to the result of the case study, 1) some recruit universities tend to prefer academic qualifications (the GCE A-levels and the GCSEs) rather than various vocational qualifications as well as top 20 universities, and 2) school-industry collaboration is greatly influenced by the degree of geographical proximity between shools and enterprises and this point corresponds to the result of the previous survey.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (1 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] イギリスの大学と企業における「アカデミック-職業ディバイド」の実態2016

    • Author(s)
      飯田直弘
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル

      Volume: 23

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] イギリスの企業と大学における「アカデミック-職業ディバイド」の実態に関する研究2015

    • Author(s)
      飯田直弘
    • Organizer
      第5回比較高等教育研究会
    • Place of Presentation
      北海道大学(札幌市)
    • Year and Date
      2015-05-25
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] イギリスにおける大学入学者選抜の改革―アドミッション・オフィスへのヒアリングを中心に―2014

    • Author(s)
      飯田直弘
    • Organizer
      第3回比較高等教育研究会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスの資格制度改革における『アカデミック-職業ディバイド』に関する研究― 中等学校の『学力』と『地域性』に焦点を当てて ―2014

    • Author(s)
      飯田直弘
    • Organizer
      大学入試センター平成25年度理事長裁量経費個別大学アドミッションセンター教員を中心とする入試研究に関する意見交換および研究成果発信の試み―大学入試研究会―
    • Place of Presentation
      大学入試センター(東京都)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスにおける大学と企業のパートナーシップ2013

    • Author(s)
      飯田直弘
    • Organizer
      日本教育学会第72回大会
    • Place of Presentation
      一橋大学(東京都)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスの資格制度改革における『アカデミック-職業ディバイド』に関する研究

    • Author(s)
      飯田直弘
    • Organizer
      第11回九州現代イギリス教育研究会
    • Place of Presentation
      中村学園大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスの資格制度改革における「アカデミック-職業ディバイド」に関する研究―中等学校の「学力」と「地域性」に焦点を当てて―

    • Author(s)
      飯田直弘
    • Organizer
      現代イギリス教育研究会
    • Place of Presentation
      青山学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] イギリス の大学における「職場に基礎を置く学習」に関するケース・スタディ

    • Author(s)
      飯田直弘
    • Organizer
      九州教育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi