• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Renovation of Teashers Education for Social Studies Curriculum makers

Research Project

Project/Area Number 24730725
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

WATANABE Tatsuya  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10401449)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教師教育 / 社会科教育 / ゲートキーピング / 社会科教育学 / 国際情報交換
Research Abstract

The aim of this research is (1) clarifying the definition of competency of social studies teashers, (2)thinking what is teachers as rational gatekeepers, (3) researching good curricular-instructional gatekeepers in Japan, (4)thinking good formal curriculum for teachers as rational gatekeepers.

Report

(3 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 我が国の社会科授業研究の特質とその意義2013

    • Author(s)
      渡部竜也
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 35(4) Pages: 89-94

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「なぜあなたはその内容をその方法で教えるのか」と問うところから始める教師教育論2013

    • Author(s)
      渡部竜也、草原和博、田中伸、田口紘子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第24回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      上越教育大学学校教育学部
    • Year and Date
      2013-07-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「なぜあなたはその内容をその方法で教えるのか」と問うところから始める教師教育論2013

    • Author(s)
      渡部竜也、草原和博、田中伸、田口紘子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学(上越市山屋敷町1番地)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 国境・国土・領土を,なぜ・どのように教えるか2014

    • Author(s)
      草原和博、渡部竜也
    • Publisher
      明治図書(年度出版予定)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] コモン・グッドのための歴史教育2014

    • Author(s)
      K・バートン、L・レヴスティク著(渡部竜也、草原和博、田中伸、田口紘子訳)
    • Publisher
      春風社(出版予定)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] "国境・国土・領土"を,なぜ・どのように教えるか2014

    • Author(s)
      草原和博、渡部竜也
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] コモン・グッドのための歴史教育2014

    • Author(s)
      ・バートン、L・レヴスティク著(渡部竜也、草原和博、田中伸、田口紘子訳)
    • Total Pages
      450
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 教師のゲートキーピング:主体的な学習者を生む社会科カリキュラムに向けて2012

    • Author(s)
      スティーブン・ソーントン著(渡部竜也ほか訳)
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi