• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Academic Language as barriers of Language in Science Education

Research Project

Project/Area Number 24730733
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKagoshima University (2013-2014)
Shizuoka University (2012)

Principal Investigator

UCHINOKURA Shingo  鹿児島大学, 教育学部, 准教授 (70512531)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords理科教育 / 学習言語 / 書くこと / 読むこと / 語彙 / 文法 / アメリカ / 科学教育スタンダード / 科学的探究プロセス / 比喩的言語 / メタ理解
Outline of Final Research Achievements

The study explored both lexical and grammatical dimension of academic language in science education, by focusing on scientific inquiry process and metaphor.
First, Emphasizing on language activity in science education is based on the perception that academic language effects on achievements of science learning. Second, as one of the international trends, reading and writing are regarded important as fields of academic language, and some strategies are developed for enhancing students’ science learning in American national science standards and textbooks. Third, some linguistic features in elementary and pre-secondary students’ expository writing are revealed.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2014 2013 Other

All Journal Article (6 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] アメリカにおけるSTEM教育推進の活動事例報告-アイオワ州での取り組みに着目して-2014

    • Author(s)
      内ノ倉真吾、石崎友規、齊藤智樹、Irma Rahma Suwarma、今村哲史、熊野善介、長洲南海男
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 29(1) Pages: 87-92

    • NAID

      130006660051

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アメリカの科学スタンダードにおけるモデリング能力-“Next Generation Science Standards”の内容構成に着目して-2014

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 38 Pages: 361-362

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 資質・能力の観点からの理科カリキュラムの開発に向けて-教育課程編成の枠組みをめぐる動向に着目して-2014

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本理科教育学会第64回全国大会発表論文集

      Volume: - Pages: 83-83

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] Creativity in Science Education2014

    • Author(s)
      Shingo UCHINOKURA, Verena PIETZNER
    • Journal Title

      Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik

      Volume: 34 Pages: 88-90

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツにおける学校外の科学学習環境としての"Shuelerlabor” -ニーダーザクセン州での実践に着目して-2013

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 27(6) Pages: 111-116

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習科学の知見に基づいた理科カリキュラムの開発と実践に向けて2013

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 62(2) Pages: 26-27

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカにおけるSTEM教育推進の活動事例報告-アイオワ州での取り組みに着目して-2014

    • Author(s)
      内ノ倉真吾、石崎友規、齊藤智樹、Irma Rahma Suwarma、今村哲史、熊野善介、長洲南海男
    • Organizer
      日本科学教育学会平成26年度第1回研究会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学(福岡県宗像市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカの科学スタンダードにおけるモデリング能力-“Next Generation Science Standards”の内容構成に着目して-2014

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 資質・能力の観点からの理科カリキュラムの開発に向けて-教育課程編成の枠組みをめぐる動向に着目して-2014

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Creativity in Science Education2013

    • Author(s)
      Shingo UCHINOKURA, Verena PIETZNER
    • Organizer
      Jahrestagung der Gesellschaft fuer Didaktik der Chemie und Physik
    • Place of Presentation
      Germany
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカの科学教育における「読むこと」の指導方法の特質-関連科目のスタンダードと教科書の分析に基づいて-2013

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本教材学会設立25周年記念研究発表大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける学校外の科学学習環境としての"Shuelerlabor”-ニーダーザクセン州での実践に着目して-

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会平成25年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教育におけるモデル論的アプローチとその可能性-自然の抽象化と理想化に着目して-

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(鹿児島県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 化学教育におけるミスコンセプションとその克服

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本化学会東海地区化学教育討論会
    • Place of Presentation
      静岡市B-nest(静岡県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi