• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Co-creating a communication approach for children with profound and multiple learning disabilities to understand their behavior

Research Project

Project/Area Number 24730757
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

OKAZAWA SHIN-ICHI  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (20431695)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords重度・重複障害 / 行動の意味 / 共創コミュニケーション / 実践研究 / 共同的活動 / 子どものイニシアチブ / 表出行動 / 意味理解
Outline of Final Research Achievements

This study, through examining video footage on the co-creation of a communication approach for children with profound and multiple learning disabilities, analyzes conditions conducive to such an activity and the meaning of their behavior. I collected 444 videos in educational guidance settings of 10 cases. As interaction and communication with the children were promoted through activities in terms of the children’s initiative or through collaboration with them, and as the activities were expanded as the relationship between them and their partners strengthened, I suggest that a frame for co-creating a communication approach is useful in educating children with profound and multiple learning disabilities.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (13 results)

  • [Journal Article] 行動の乱れが著しい重度知的障害児における活動の拡大過程―子どものイニシアチブに視点をおいて―2014

    • Author(s)
      野田有子・岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 37 Pages: 215-222

    • NAID

      110009815085

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 重度・重複障害児との共同活動とコミュニケーションに視点をおいた教育的係わり合いに関する検討2014

    • Author(s)
      齊藤美代子・岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 37 Pages: 207-214

    • NAID

      110009815084

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師に求められる専門性とその向上2013

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Journal Title

      栃木県総合教育センター教育相談部 平成24年度調査研究 特別支援学校における自立活動の指導

      Volume: なし Pages: 11-12

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 超重症児への教育的対応に関する研究動向2012

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 50(2) Pages: 205-214

    • NAID

      130003376467

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 障害の重い子どもが取り組む学習とは(続)―その多面性について―2014

    • Author(s)
      土谷良巳・中村保和・菅井裕行・岡澤慎一・笹原未来
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      神戸市
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 身体の動きが極めて制限される脊髄性筋萎縮症事例との共同的活動における表出行動の様相2014

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 先天盲ろう児との共創コミュニケーションの様相―(2)Triadic interactionsに関する実践を巡って―2014

    • Author(s)
      岡澤慎一・中村保和・土谷良巳・菅井裕行・笹原未来
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 重度・重複障害者への教育的支援2014

    • Author(s)
      菅井裕行・岡麻衣子・土谷良巳・岡澤慎一・笹原未来・川住隆一
    • Organizer
      日本発達障害学会第49回研究大会発表論文集
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 身体の動きが極めて制限される脊髄性筋委縮症事例の共同的活動における意図的表出の促進に関する実践研究2013

    • Author(s)
      岡澤慎一・寺本淳志
    • Organizer
      日本重症心身障害学会
    • Place of Presentation
      栃木県総合文化センター
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 身体の動きが極めて制限される先天性筋疾患事例の意図的表出と対応する信号系活動の促進に関する実践研究2013

    • Author(s)
      岡澤慎一・寺本淳志
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 先天性盲ろう児との共創コミュニケーションの様相―(1)Dyadic interactionsに関する実践を巡って―2013

    • Author(s)
      中村保和・岡澤慎一・笹原未来・土谷良巳・菅井裕行
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 障害の重い子どもが取り組む学習とは―その現代的課題と展望―2013

    • Author(s)
      土谷良巳・菅井裕行・岡澤慎一・中村保和・笹原未来
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 重度肢体不自由事例におけるヒラガナ文字言語信号系活動の形成・促進に関する学習経過

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 重度・重複障害教育における共創コミュニケーションの課題と展望

    • Author(s)
      菅井裕行・笹原未来・岡澤慎一・中村保和・土谷良巳
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 身体の動きが極めて微弱な超重症児に見出された行動の意味に関する係わり手の把握過程

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 先天性盲ろう児との共創コミュニケーションへのアプローチ~「対話」としてのコミュニケーションに関する実践を巡って~

    • Author(s)
      土谷良巳・岡澤慎一・中村保和・菅井裕行・笹原未来
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 重複障害教育から創出された教育実践の視点の共有と今後の教育のあり方

    • Author(s)
      岡澤慎一・中村保和・菅井裕行・川住隆一・土谷良巳・松田直
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi