• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

History of theories of evaluation in secondary education in France

Research Project

Project/Area Number 24830113
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionKinki University

Principal Investigator

HOSOO Moeko  近畿大学, 教職教育部, 講師 (70633808)

Project Period (FY) 2012-08-31 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教育評価 / フランス / 中等教育 / 国際情報交換 / PPO / コンピテンシー / ポートフォリオ / 共通基礎 / 指導と評価の一体化 / 教師 / 形成的評価
Research Abstract

I identified the influences of the following theories of evaluation that were practiced in France: "Teaching and assessment methods based on objectives [pedagogie par objectifs]," which was developed in the 1970s and 1980s, and "Competency-based-evaluation," which was practiced in the 1990s and 2000s in the secondary education system.
Action research was conducted to improve the efficiency of the "performance assessment" at an elementary school in Japan by using the outcomes of the above-mentioned theories practiced in France. Performance assessment is a method that aims to cultivate and evaluate students' abilities to solve problems in real-life situations. In this research, I developed an assessment cycle wherein students could improve their problem-solving ability by using the results assessed by teachers and peers.
This research confirmed that this new performance assessment cycle positively affected students' problem-solving abilities.

Report

(3 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2013 2012 Other

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] <教育事情の日仏比較> いじめ2013

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第25号 Pages: 109-110

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] <書評> G.ウィギンズ・J.マクタイ著, 西岡加名恵訳 『理解をもたらすカリキュラム設計―「逆向き設計」の理論と方法―』2013

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      関西教育学会研究紀要

      Volume: 第13号 Pages: 49-54

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] フランスの高校における「ポートフォリオ法」の独自性―「誘導」の支援から「伴走」の支援へ―2013

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 第24巻第2号 Pages: 77-102

    • NAID

      120005737417

    • URL

      http://kurepo.clib.kindai.ac.jp/modules/xoonips/detail.php?id=AA12126544-20130331-0077

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランスの高校における『ポートフォリオ法』の独自性―『誘導』の支援から『伴走』の支援へ2013

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 第24巻第2号 Pages: 77-102

    • NAID

      120005737417

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] <教育事情の日仏比較>いじめ2013

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第25号 Pages: 109-110

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] <書評> G.ウィギンズ・J.マクタイ著、西岡加名恵訳『理解をもたらすカリキュラム設計―「逆向き設計」の理論と方法』2013

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      関西教育学会研究紀要

      Volume: 第13号 Pages: 49-54

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランスの中等教育におけるアメリカの教育目標・評価論の受容―中学校歴史・地理の「目標に基づいた教育方法 (PPO)」の実践分析を通して―2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      日仏教育学会年報 (年報には2012年3月発行と記載されているが、実際に発行されたのは2012年11月。2012年9月30日付で、学会から校正依頼の文書が来ている。)

      Volume: 第18号 Pages: 50-61

    • NAID

      40019545053

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] <教育事情の日仏比較> 通知表・指導要録2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第24号 Pages: 169-170

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] <図書紹介6> ①Philippe GUIMARD, L'évaluation des compétences scolaires (Presses Universitaires de Rennes, 2010) ②Jean-Christophe TORRES, L'évaluation dans les établissements scolaires Théories, objets et enjeux (L'Harmattan, 2010)2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第24号 Pages: 159-162

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] フレネ教育実験コレージュ・リセにおけるカリキュラム開発の独自性2012

    • Author(s)
      細尾萌子, 大津尚志, 宮橋小百合, 堀内達夫
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第24号 Pages: 79-92

    • NAID

      40019463444

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランスの新しい学力観―compétenceは技能や能力とどのように異なるか―2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第24号 Pages: 29-38

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 授業見学記金先生の学級で、杉渕先生が授業をした2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: No.10 Pages: 54-55

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] フランスの高校職業教育から大学への接続―会計コースに着目して―2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      じっきょう商業教育資料

      Volume: No.91 Pages: 22-24

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] フレネ教育実験コレージュ・リセにおけるカリキュラム開発の独自性2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 24 Pages: 79-92

    • NAID

      40019463444

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業見学記 金先生の学級で、杉渕先生が授業をした2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 10 Pages: 54-55

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランスの新しい学力観―competenceは技能や能力とどのように異なるか―2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 24 Pages: 29-38

    • NAID

      40019463413

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] <図書紹介6> ①Philippe GUIMARD, L’evaluation des competences scolaires (Presses Universitaires de Rennes, 2010) ②Jean-Christophe TORRES, L’evaluation dans les etablissements scolaires Theories, objets et enjeux (L’Harmattan, 2010)2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 24 Pages: 159-162

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] <教育事情の日仏比較>通知表・指導要録2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 24 Pages: 169-170

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護学生の実践能力を伸ばす評価とは―パフォーマンス評価とポートフォリオ評価―2013

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      講演
    • Place of Presentation
      近畿大学附属看護専門学校
    • Year and Date
      2013-12-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学生を伸ばす評価とは何か―パフォーマンス評価の進め方―, 照林社主催看護教員実力アップセミナー実習評価を中心とした臨床実践能力を伸ばす教育評価法2013

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      講演
    • Place of Presentation
      都市センターホテル (東京), 福岡ソフトリサーチパーク (両日とも同内容)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学生を伸ばす評価とは何か―パフォーマンス評価の進め方―2013

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      照林社主催 看護教員実力アップセミナー
    • Place of Presentation
      都市センターホテル
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 看護学生の実践能力を伸ばす評価とは―パフォーマンス評価とポートフォリオ評価―2013

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      近畿大学附属看護専門学校
    • Place of Presentation
      近畿大学附属看護専門学校
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フランスの中等教育における「ポートフォリオ法」の独自性―自律性・自発性のコンピテンシー向上をめざして―2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      日仏教育学会2012年度創立30周年記念研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学 (自由研究発表)
    • Year and Date
      2012-11-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] フランスの中等教育における「ポートフォリオ法」の独自性―自律性・自発性のコンピテンシー向上をめざして―2012

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      日仏教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Remarks] テレビ出演 NHK-BS1「キャッチ!世界の視点」 フランスのバカロレア試験についての解説を行った。 2014年5月26日 (月) 7:00~7:50

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] アウトリーチ活動 「3.研究の方法 (3)」で前述したパフォーマ ンス評価の理論と方法に関する講演を看護学校教員の方に対して、近畿大学附属看護専門学校および都市センターホテル(東京)、福岡ソフトリサーチパークにおいて行った。

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] Researchmap

    • URL

      http://researchmap.jp/

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      http://researchmap.jp/

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 近畿大学研究業績データベース

    • URL

      http://rais.itp.kindai.ac.jp/researchdb/

    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2012-11-27   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi