• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

知識の構築プロセスに着目したデジタル・シティズンシップ教育の実践的研究

Research Project

Project/Area Number 24H02387
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section 1180:Education on school subjects, primary/secondary education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

高松 美紀  東京学芸大学, 附属国際中等教育学校, 教諭

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥470,000 (Direct Cost: ¥470,000)
Fiscal Year 2024: ¥470,000 (Direct Cost: ¥470,000)
Outline of Research at the Start

本研究は、デジタル社会における知識の構造を批判的に捉え、他者とともに社会を構築するグローバル時代のデジタル・シティズンシップの育成を検討することを目的とする。北米を中心にメディア情報リテラシー教育の先行実践から課題を明らかにし、学校図書館の役割も併せて検討する。実践開発では、メディア表現に関して国際バカロレアの「知の理論」を応用し、知識が構築されるプロセスを批判的に問う授業の開発を試み、その効果を検証する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi