• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Second Language Processing Proficiency in Japanese Native Speakers Learning English: From Acquisition to Mastery

Research Project

Project/Area Number 24K00084
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

杉浦 正利  名古屋大学, 人文学研究科, 教授 (80216308)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 江口 朗子  立命館大学, 文学部, 教授 (30758602)
阿部 真理子  岡山大学, 教育学域, 教授 (90381425)
村尾 玲美  名古屋大学, 人文学研究科, 准教授 (80454122)
古泉 隆  名古屋大学, 教養教育院, 講師 (60549541)
阿部 大輔  松山大学, 経営学部, 講師 (00826844)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,590,000 (Direct Cost: ¥14,300,000、Indirect Cost: ¥4,290,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2024: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Keywordsスピーキング / 統語発達 / 習熟段階 / 縦断的学習者コーパス / 複雑性と流暢性
Outline of Research at the Start

日本語を母語とする英語学習者が、英語を使って話したり書いたりできるようになる第二言語の習得過程に関する基礎的データ(スピーキング・ライティング・語彙サイズ)を、基礎段階の学習が一通り終わっている高校1年生から、大学生になる前の高校3年生までの3年間にわたって収集する。基礎的語彙・文法を一通り学習している習得段階から、そうした第二言語の基礎知識を使いこなすことができるようになる習熟段階への発達過程を分析することで、第二言語の処理運用能力がどのように発達するかを明らかにし、言語処理運用能力の発達理論を構築するための基礎的研究を行う。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi