• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Visualization of Professional Vision to Explore the Transformation Process of English Teacher Cognition

Research Project

Project/Area Number 24K00089
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKobe City University of Foreign Studies

Principal Investigator

濱田 彰  神戸市外国語大学, 外国語学部, 准教授 (50779626)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 臼倉 美里  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (00567084)
高木 修一  福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (20707773)
矢形 勝秀  神戸市外国語大学, 外国語学部, 講師 (60865179)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,070,000 (Direct Cost: ¥13,900,000、Indirect Cost: ¥4,170,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2024: ¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
Keywords英語教育 / 教師教育 / 教師認知 / 視線計測 / 訂正フィードバック
Outline of Research at the Start

本研究は,授業に対する英語教師認知が,どのような過程を経て形成され・変容するのかを明らかにする。具体的には,授業において高い指導力が要求される口頭訂正フィードバックを与える際に,教室で起こる現象 (生徒が話す英語,生徒とのやり取り,教室環境等) に対して,教師が,いつ・何に・どれくらいの選択的注意を向けているのかというProfessional Visionを視線計測で解析する。そして,口頭訂正フィードバックに対する教師認知の形成・変容に関わる要因の影響を説明する理論モデルを構築する。そのモデルに基づき,最終的には,英語教師認知の発達を促す英語教員養成プログラムの効果検証を行う。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi