• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Components of competency and its development and evaluation in France: from the perspective of articulation between different levels of schools

Research Project

Project/Area Number 24K00380
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

細尾 萌子  立命館大学, 文学部, 准教授 (70633808)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田川 千尋  滋賀大学, 教育学部, 特任准教授 (10599434)
荒尾 一彦  名古屋文理大学短期大学部, 食物栄養学科, 教授(移行) (30881578)
大津 尚志  武庫川女子大学, 学校教育センター, 准教授 (40398722)
藤井 穂高  筑波大学, 人間系, 教授 (50238531)
大場 淳  広島大学, 高等教育研究開発センター, 准教授 (50335692)
三好 美織  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80423482)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,200,000 (Direct Cost: ¥14,000,000、Indirect Cost: ¥4,200,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2025: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2024: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Keywordsコンピテンシー / 学校間接続 / フランス / 指導・評価 / 教養
Outline of Research at the Start

2000年代以降、先進諸国と同様に日本でも、知識を活用して実践する力を育むコンピテンシー・ベースの教育改革が進められてきた。本研究では、フランスの各学校段階におけるコンピテンシーの内容と育成・評価法が、小学校から大学までいかに接続しており、そこにいかなる利点と課題があるかを示すことを目的とする。以上の成果は、小学校から大学までコンピテンシーを画一的に捉える日本の教育政策や、全学校段階におけるコンピテンシーの育成を是とする世界的潮流の問題への解決策を提供しうる。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi