• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Are Japanese teachers able to read the diverse learning of infants and toddlers through alternative assessments?

Research Project

Project/Area Number 24K00396
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

松井 剛太  香川大学, 教育学部, 准教授 (50432703)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川端 美穂  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (00399221)
濱田 祥子  比治山大学, 現代文化学部, 准教授 (20638358)
水津 幸恵  三重大学, 教育学部, 講師 (30837331)
中西 さやか  佛教大学, 社会福祉学部, 准教授 (40712906)
越中 康治  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (70452604)
佐藤 智恵  神戸親和大学, 教育学部, 教授 (90552232)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2027: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords保育 / アセスメント / ラーニングストーリー / アクション・リサーチ
Outline of Research at the Start

現在、国内外で一人一人の多様な学びを可能にする教育デザインが望まれている。本研究は、その実現に近づくため、日本の保育アセスメントに潜在する評価軸は何か、そして、保育者の評価軸は何をきっかけに変容するのかを明らかにする。そのため、日本で用いられているラーニングストーリーの資料分析、海外との比較を進めるためのヒアリング調査、保育者が自身の評価軸を見直すためのアクションリサーチの3つの方法を遂行する。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi