• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Relationship between intellectual ability and neural activity in culturally and linguistically diverse children

Research Project

Project/Area Number 24K00400
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

北 洋輔  慶應義塾大学, 文学部(三田), 准教授 (90627978)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 奥村 安寿子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (60749860)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,590,000 (Direct Cost: ¥14,300,000、Indirect Cost: ¥4,290,000)
Fiscal Year 2028: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2027: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2024: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Keywords小児 / 発達 / 発達障害 / 多言語 / 神経
Outline of Research at the Start

外国にルーツのある子ども(CLD児)は、“言葉か発達か”と問われるように発達の評価が難渋しやすい。実際に彼らの知的能力は経年で安定しておらず、この背景には、多言語環境に特徴的な神経活動の熟達化の影響があると仮説立てられる。
本研究では、CLD児における知的能力の発達軌跡と神経活動との関係を明らかにすることを主目的とする。就学前後の間隔で、モノリンガル児と、国内および国外のCLD児を対象に、知的能力・言語能力・安静時脳波を評価するコホート調査を行う。本調査から、知的能力の経年変化を生み出す神経活動と言語環境を特定し、ヒトの知的能力が多言語環境によって変化しうるという基礎知見が得られると期待する。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi