• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation on the impact of early childhood education utilization considering the socio-economic status of the household and policy recommendations

Research Project

Project/Area Number 24K00405
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionNational Center for Child Health and Development

Principal Investigator

加藤 承彦  国立研究開発法人国立成育医療研究センター, 社会医学研究部, 室長 (10711369)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小崎 恭弘  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (20530728)
山岡 祐衣  東京医科歯科大学, 大学院医歯学総合研究科, プロジェクト助教 (20726351)
阿部 彩  東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (60415817)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2025: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywords幼児教育 / 社会経済状況 / 社会格差 / 縦断研究
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、世帯の社会経済状況を考慮したうえで、幼児教育の影響に関する知見を創出し、政策提言を行うことである。貧困などの社会経済的に不利な状況は、子どもの発達に悪い影響を与えることが国内外で明らかにされている。海外先進国の研究では、幼児教育が社会経済的に有利な世帯の子どもと不利な世帯の子どもの発達の差を縮小させ、長期的に社会経済的な格差の縮小につながる可能性が示唆されている。しかし、日本では、幼児教育の効果を検証する研究は限られている。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi