• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Study on Collaboration System between Teachers and psychologist for Students' Career Development

Research Project

Project/Area Number 24K00409
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

京免 徹雄  筑波大学, 人間系, 准教授 (30611925)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 家島 明彦  大阪大学, キャリアセンター, 准教授 (00548357)
本田 周二  大妻女子大学, 人間関係学部, 准教授 (00599706)
永作 稔  十文字学園女子大学, 教育人文学部, 准教授 (20447246)
ライアン 優子  静岡大学, 国際連携推進機構, 准教授 (40615340)
石嶺 ちづる  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (80551655)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥11,440,000 (Direct Cost: ¥8,800,000、Indirect Cost: ¥2,640,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywordsキャリア教育 / キャリア・カウンセリング / 教師 / カウンセラー / 国際比較
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、児童生徒の多様なニーズをふまえて主体的な意思決定を促すキャリア・カウンリングに向けて、日本の教育状況に適した教師と心理職の協働のしくみを構築することである。そのために、アメリカ、フランス、イギリス、日本の4ヶ国を対象に、キャリア・カウンセラー制度(役割・養成・研修等)、キャリア・カウンセリングの理論、中等教育機関における実践、について一体的に調査・分析する。理論と実践を往還させる各国のシステムの比較から得られた知見をもとに、日本で実現可能なモデルを考案する。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi