• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

推論主義で迫る概念ネットワークの深化:数学教育,教育哲学,哲学の互恵的発展

Research Project

Project/Area Number 24K00422
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

上ヶ谷 友佑  広島大学, 附属福山高等学校, 教諭 (80813071)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉田 浩崇  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10633935)
白川 晋太郎  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 講師 (30849302)
大谷 洋貴  大妻女子大学, 家政学部, 講師 (40825238)
伊藤 遼  早稲田大学, 文学学術院, 准教授 (70853422)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥15,340,000 (Direct Cost: ¥11,800,000、Indirect Cost: ¥3,540,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywords推論主義 / 数学教育 / 教育哲学 / 哲学
Outline of Research at the Start

本研究では次の3つの問いを探究する.[問①] 推論主義の視座から見て,学校教育における概念発達はどのようなものであるべきか? [問②] 既知の数学的概念や既知の日常的概念の影響を加味すると,意図的な概念発達を促進する学習活動はどのような形を取り得るか? [問③] 数学教育研究の成果は,教育哲学および哲学にどのように応用し得るか?

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi