• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

教科とその領域に固有な非認知/認知能力の因果関係が授業で果たす機能の解明

Research Project

Project/Area Number 24K00424
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionBunkyo University

Principal Investigator

永田 潤一郎  文教大学, 教育学部, 教授 (30413909)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 茅野 公穗  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (20400658)
佐々 祐之  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30315387)
山崎 美穂  帝京大学, 教育学部, 講師 (50824132)
岩田 耕司  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (90437541)
宮崎 樹夫  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (10261760)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,330,000 (Direct Cost: ¥14,100,000、Indirect Cost: ¥4,230,000)
Fiscal Year 2028: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2025: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywords非認知能力 / 教科 / 領域 / 因果関係
Outline of Research at the Start

人々の成功は非認知能力と認知能力の相互関係に強く影響されます。特に両者の因果関係の特定と教育への活用が国際的に重要なテーマとなっています。両者の因果関係を教科教育に活かすには,教科の特質に基づいて展開される授業で,両者の因果関係がどのような役割を果たしているかを明らかにする必要があります。そこで,この研究では,教科とその領域等に固有な非認知能力と認知能力の因果関係が,授業でどのように機能しているかを解明することを目的としています。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi