• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on curriculum reform in undergraduate education

Research Project

Project/Area Number 24K00427
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

串本 剛  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (60457835)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords学士課程教育 / カリキュラム改革 / 学修者本位 / 縦断分析 / カリキュラム研究
Outline of Research at the Start

本研究課題では,2時点の学士課程カリキュラムデータセット(UCD)を用いながら,カリキュラムの構成要素が改革に際し,学修者本位の特徴を有する傾向にあるのかを実証する.学修者本位は,いまや無視できない改革理念となっているが,その影響が学士課程教育の根幹であるカリキュラムにまで及んでいるかを知る術は,これまでなかった.既存のUCD2018と新規作成するUCD2024の比較によって,この間に行われたカリキュラム改革の頻度と程度を把握できれば,学士課程教育を対象としたカリキュラム研究の新たな可能性が拓かれるだけでなく,UCDの公開による利害関係者への情報提供という社会的波及効果も期待できる.

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi