• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a learning environment that mutually enhances psychological safety and constructive criticality in college students' discussions.

Research Project

Project/Area Number 24K00447
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

鈴木 栄幸  茨城大学, 人文社会科学野, 教授 (20323199)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 舟生 日出男  創価大学, 教育学部, 教授 (20344830)
望月 俊男  早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (50379468)
加藤 浩  放送大学, 教養学部, 教授 (80332146)
久保田 善彦  玉川大学, 教育学研究科, 教授 (90432103)
葛岡 英明  東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 教授 (10241796)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,460,000 (Direct Cost: ¥14,200,000、Indirect Cost: ¥4,260,000)
Fiscal Year 2027: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2026: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2025: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywords心理的安全性 / 建設的批判力 / 漫画表現法 / 言説変換 / 協調学習
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、大学生の議論において、心理的安全性と建設的批判力を両立させ、双方の向上を図るための学習支援の方法、学習支援システムの開発である。

互いに批判しあいながらアイデアを創造していくことが建設的議論には必須だが、学生は、他者から批判されることに傷つき、それ故に他者を批判することを回避してしまう。この問題の解消には、安心して発言できる心理的安全性の醸成が必要である。ただし、心理的安全性のみでは、相互批判とそれに基づくアイデアの創造は起こらない。そこで本研究では、大学生の議論において心理的安全性と建設的批判力を統合的に向上させる学習環境の構築を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi