• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effectiveness of Learning With Realistic Self-Avatars: Development of an Experiential Learning Program

Research Project

Project/Area Number 24K00448
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

千島 雄太  筑波大学, 人間系, 助教 (30779608)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大山 潤爾  国立研究開発法人産業技術総合研究所, 情報・人間工学領域, 主任研究員 (00635295)
藤 桂  筑波大学, 人間系, 准教授 (50581584)
水野 雅之  筑波大学, 人間系, 准教授 (60770047)
菅原 大地  筑波大学, 人間系, 助教 (10826720)
生田目 光  筑波大学, 人間系, 助教 (20894166)
前澤 知輝  筑波大学, 人間系, 助教 (31000474)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,590,000 (Direct Cost: ¥14,300,000、Indirect Cost: ¥4,290,000)
Fiscal Year 2027: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2024: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Keywordsアバター / VR / 体験学習プログラム / 教育工学 / 教育心理学
Outline of Research at the Start

本研究では、自分そっくりな「リアルな自己アバター」の機能に着目し、学習への効果を多角的な観点から検証する。基礎研究では、アバターへの同一化や共感を生起するアバターの特徴を特定する。応用研究では自己アバターを用いることが、自己学習や協調学習にどのような利点があるか検証する。実践研究では、得られた知見を統合し、体験学習プログラムを開発し、効果検証を行う。本研究によって、自己アバターによって促される行動変容の実態と教育的効果が明らかになる。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi