• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A new teaching method for science that goes beyond inquiry learning: Developing a lesson program aimed at "explaining phenomena."

Research Project

Project/Area Number 24K00465
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

古屋 光一  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 特命研究員 (10374753)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大貫 麻美  白百合女子大学, 人間総合学部, 教授 (40531166)
隅田 学  愛媛大学, 教育学部, 教授 (50315347)
鈴木 誠  北海道大学, 高等教育推進機構, 名誉教授 (60322856)
三好 美織  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80423482)
山中 謙司  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80741800)
久保田 善彦  玉川大学, 教育学研究科, 教授 (90432103)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,460,000 (Direct Cost: ¥14,200,000、Indirect Cost: ¥4,260,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2024: ¥10,010,000 (Direct Cost: ¥7,700,000、Indirect Cost: ¥2,310,000)
Keywords理科の新たな指導法 / 現象の説明の構築 / 根拠(エビデンス) / データと推論 / 論証(アーギュメンテーション)
Outline of Research at the Start

私たち研究者は,アメリカの実態を捉えるために,文献調査および実際の授業観察を実施した。その結果,新スタンダード(NGSS)は探究を超えて,次世代の理科教育の目的として「現象の説明」に転換したことを明らかにした。これを,日本において実践化することを目指す。まず,アメリカにおいてNGSSを理解している教員の授業実践を観察しデータを収集する。次に,このデータに基づき「現象の説明」の授業実施の方法とその評価を検討して,「現象の説明」の授業プログラムを開発する。更に,日本の理科教員にこの授業プログラムを学んでもらい,「現象の説明」の授業を実施して,その効果を評価する。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi