• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of real-time traffic accident risk reduction system on expressways during the transition period of autonomous driving

Research Project

Project/Area Number 24K01003
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

室町 泰徳  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 教授 (40251350)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉井 稔雄  北海道大学, 工学研究院, 教授 (90262120)
瀬尾 亨  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 准教授 (90774779)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords自動運転 / 交通事故 / 高速道路 / リアルタイム
Outline of Research at the Start

交通量や速度などの交通流状態をリアルタイムにモニタリングするディテクターやプローブ技術などを活用することにより、高速道路の安全性を飛躍的に高めるリアルタイム交通事故リスク低減システムを開発する。同システムにより、リアルタイムに交通事故リスクの高い交通流状態を検知し、即座に効果的な回避手段を選択、実施して、交通事故リスクの低い交通流状態へと変化させ、高速道路の安全性を回復する。これにより、交通事故の発生を未然に防止する。また、自動運転普及過渡期においても自動運転車とドライバーが運転する一般車の混在下で、高速道路の安全性向上に資することを目的としている。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi