• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Study on Inclusive Leaning Environments for Students with Information Accessibility Difficulties

Research Project

Project/Area Number 24K01055
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

菅原 麻衣子  東洋大学, 福祉社会デザイン学部, 教授 (90361790)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 是枝 喜代治  東洋大学, 福祉社会デザイン学部, 教授 (70321594)
稲垣 諭  東洋大学, 文学部, 教授 (80449256)
植田 瑞昌  日本女子大学, 建築デザイン学部, 助教 (80846171)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥15,600,000 (Direct Cost: ¥12,000,000、Indirect Cost: ¥3,600,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywordsインクルーシブ教育 / 学校 / 情報のアクセシビリティ / 視覚・聴覚障害 / 国際比較
Outline of Research at the Start

本研究では、情報のアクセシビリティに困難がある児童生徒のインクルーシブ教育環境に着目し、インクルーシブ教育の先進国と位置付けられる北米のアメリカ、北欧のノルウェー、そしてオセアニアのオーストラリアを調査対象とし、日本の実態との国際比較研究に取り組む。各国での教育施策、インクルーシブ教育の概念・展開方法・体制整備、情報のアクセシビリティに関する最新技術・設備を捉えた上で、それらを受け止めることのできる学校施設整備手法を明らかにすることを目的とする。

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi