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A Study on Egocentric Optimization Methods for Visual Design

Research Project

Project/Area Number 24K02981
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section61020:Human interface and interaction-related , Basic Section62040:Entertainment and game informatics-related
Research InstitutionThe University of Aizu

Principal Investigator

高橋 成雄  会津大学, コンピュータ理工学部, 教授 (40292619)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三末 和男  筑波大学, システム情報系, 教授 (50375424)
有川 正俊  秋田大学, 理工学研究科, 教授 (30202758)
西村 憲  会津大学, コンピュータ理工学部, 上級准教授 (90264564)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,460,000 (Direct Cost: ¥14,200,000、Indirect Cost: ¥4,260,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2024: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Keywords情報可視化 / 視覚デザイン / 最適化 / 個人差 / アイトラッキング
Outline of Research at the Start

図や表,グラフ,地図などの視覚的な表現は,テキストや数値の羅列に比較して,容易でかつ短時間で情報を理解するのに非常に役立っている.このような視覚情報のデザインは,理解する人の情報の可読性を定量化し,それを最大限に高める手法として定式化されてきた.しかし,これらの手法は個々のユーザの異なる要求を満たすものとはなっていない.本研究は,人の個人差をその性格的特徴や認知能力の違いととらえ,その違いを反映した自己中心的(エゴセントリック)な視覚デザイン手法の構築を目指す.

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

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