• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

スクリーン上へ提示した不知覚なマーカによる能動的なイベントベース視線計測技術

Research Project

Project/Area Number 24K02985
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section61020:Human interface and interaction-related , Basic Section62040:Entertainment and game informatics-related
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

竹村 憲太郎  東海大学, 情報理工学部, 教授 (30435440)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長松 隆  神戸大学, 海事科学研究科, 教授 (80314251)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥18,590,000 (Direct Cost: ¥14,300,000、Indirect Cost: ¥4,290,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2026: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2025: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords不知覚 / マーカ / イベント / 視線
Outline of Research at the Start

従来の視線計測では,視線ベクトルや注視点を算出するために,ディスプレイの縁等に配置したLEDから近赤外光を照射し,その角膜反射像(以下,グリント)を観測する必要があった.そのため,眼球運動が大きくなる大型・近接のディスプレイではグリントの安定した計測,識別が困難であり,視線計測が可能なディスプレイ環境(サイズ,距離)には制限があった.
そこで,この問題を解決するため,近赤外に代わる新たな基準点としてスクリーン上に不知覚なマーカを配置すると共に,イベントカメラによる視線計測技術の確立を目指す.

URL: 

Published: 2024-04-11   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi