• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The way the Image of Komitas as Founder of Armenian Modern Classical Music was formed

Research Project

Project/Area Number 24K03463
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

吉村 貴之  東京大学, 大学院総合文化研究科, 学術研究員 (40401434)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsアルメニア / 国民音楽 / 移住 / ソ連中東関係 / 社会主義
Outline of Research at the Start

アルメニア人の音楽家コミタスは、20世紀初頭の同時代作曲家と比べて独自作品が少ないのにアルメニア人社会で「近代国民音楽の創始者」とされているのは、第一次世界大戦中のオスマン帝国下のアルメニア人虐殺・追放事件に巻き込まれたコミタスが、第一次世界大戦後に旧ロシア帝国地域に成立したソヴィエト・アルメニアという社会主義「国家」にとり、民族的悲劇という国民統合の象徴にふさわしかったためである。その直弟子トゥマジャンがアメリカからソヴィエト・アルメニアに移住してコミタスの業績を伝えたのと同時期にアルメニア科学アカデミーでコミタスの全集の編纂が始まったが、これがコミタスの神話化にどう影響したのかを検証する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi