• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comprehensive study of the dead stock / backroom collection of artworks in the museum : rethinking the scope of visible storage and restoration process in public

Research Project

Project/Area Number 24K03506
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01060:History of arts-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

田口 かおり  京都大学, 人間・環境学研究科, 准教授 (60739986)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords保存修復 / 公開修復 / 収蔵作品 / 光学調査 / アーカイヴ
Outline of Research at the Start

本研究は、美術館や博物館における芸術作品の「死蔵=dead stock / backroom collection」の概念と実態を精査し、その状況下にある / あったとみなされる作品の保存修復や再展示、再活用について検証を試みるものである。ミュージアムにおいて「死蔵」の用語や概念はいかに発生し、また、各国・各時代において、一体どのような作品の状態が「死蔵」状態にあるとみなされてきたのか。この問いに対峙する研究の過程で、「死蔵」作品の再活性化の手法としての「公開型収蔵庫=ヴィジブル・ストレージ」の応用可能性や、「公開型の修復プロジェクト」の意義についても、多角的な検討を実施する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi