• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

音組織の分析的把握による生成に基づく創作モデルの「構成論」的検証とその演奏様式

Research Project

Project/Area Number 24K03578
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Research InstitutionTokyo National University of Fine Arts and Music

Principal Investigator

折笠 敏之  東京藝術大学, 音楽学部, 准教授 (80751479)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords作曲方法論 / CAO(「コンピュータ支援作曲」) / 電子音響音楽 / ミクスト音楽
Outline of Research at the Start

作品素材としての音組織を分析的に把握し、そのデータから生成的に楽曲を創作、あるいはリアルタイムに音響を生成する方法論(古典的な数理モデル、「機械学習」的な原理の応用等を含む)、またその種の生成的アウトプットに基づく楽曲の演奏様式(奏者による演奏を含む)等に関する「構成論的」な検証を、実作(創作及び演奏)により行う。
具体的には、創作・演奏に際してコンピュータを援用するCAO(「コンピュータ支援作曲」)・電子音響音楽(主にリアルタイム処理を伴う「ミクスト音楽musique mixte」作品)を対象とした実作及び作曲実技教育への応用(特定のモデルに基づく創作課題の設定とその演奏実施等)を目的とする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi