• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theatricality of G. Tovstnogov as an attempt to integrate psychologism and avant-garde in Soviet theatre

Research Project

Project/Area Number 24K03769
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02040:European literature-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

楯岡 求美  東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 教授 (60324894)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsソヴィエト演劇 / トフストノーゴフ / ロシア・アヴァンギャルド / 心理主義 / 演出
Outline of Research at the Start

ソ連の演劇においても、常に俳優の演技術を重視する心理主義演劇と演出家の舞台構成を重視する様式演劇を統合する動きがあった。特に雪解け期にレニングラードで活躍した演出家ゲオルギー・トフストノーゴフ(1915‐1989)は、自らの出自であるジョージアの文化潮流の影響を受けつつ、アメリカのミュージカルなど外国文化の要素も取り入れ、心理主義的リアリズムに基盤を置きつつ、独自の音楽性の高い躍動的な身体性を特徴とする、やや様式性の高い劇を生み出したが、その演劇様式が従来の心理主義の理解とどのように異なるのか、を検討し、ソ連内外の演劇への影響についても考察する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi