• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

学習英文法と科学文法をつなぐ一歩進んだ英文法の研究

Research Project

Project/Area Number 24K03968
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02080:English linguistics-related
Research InstitutionShowa University

Principal Investigator

大野 真機  昭和大学, 教養部, 講師 (50569465)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords学習英文法 / 言語理論
Outline of Research at the Start

教育的妥当性と言語学的妥当性の板挟みにある学習英文法について,両者の折り合いを付ける新たなレベルの英文法の姿を明らかにする.特に語順にかかわる諸問題を取り上げ,言語学の知見はどのように組み替えれば教育的妥当性を満たす形で学習英文法を記述することができるのかを明らかにする.「学習英文法のカテゴリー区分の整理・見直し」を行い,言語学の諸概念を用いて,一定の言語学的妥当性を満たすべく学習英文法を更新する.学習英文法の設計基準(「教育的言語規則」Swan(1994))に照らし,どの程度に教育的妥当性を満たしているのかを検証し,2つの妥当性との折り合いを付ける.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi