• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The content of administrative tasks and the formation of work performance skills of Japanese-language teachers by workplace category

Research Project

Project/Area Number 24K03985
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

古川 嘉子  帝京大学, 外国語学部, 教授 (40968731)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中川 健司  横浜国立大学, 国際戦略推進機構, 教授 (20382830)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords管理運営業務 / 日本語教師 / 職場区分 / 業務遂行能力 / 質問紙調査
Outline of Research at the Start

多様な職場区分で実施される日本語教育の現場では、日々の教育実践の上で不可欠な管理運営業務が行われている。本研究では、まず大規模に展開されている日本語学校の教師に対して質問紙調査を行い、管理運営業務の特徴を明らかにする。その上で他の職場区分(大学・地域の日本語教室・海外派遣)の日本語教師に対する調査を実施し、それぞれの区分の特徴と共通点を探る。また、管理運営業務の変化と同業務を遂行する力量形成について経験のある日本語教師への面接調査等を行う。それにより、日本語教師養成課程や現職者研修で利用するための体系的・俯瞰的に管理運営業務を示す資料を作成する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi