• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"A Study on the Implementation of Data-Driven Learning (DDL) in Japanese Language Education for Production Activities

Research Project

Project/Area Number 24K03986
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

堀 恵子  東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (70420809)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ヨフコバ四位 エレオノラ  富山大学, 学術研究部教養教育学系, 教授 (10512410)
加藤 恵梨  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70770311)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsデータ駆動型学習 / 文法教育 / ウェブツール / 学習者コーパス
Outline of Research at the Start

学習者がコーパスデータから言語特徴に気づくデータ駆動型学習(Data-Driven Lerning:DDL)を文法教育に取り入れ,産出活動において自らが表現したい内容に合う文法項目を選び出し,表現できるようになることを目指す。
そのために,学習者がより効率よく母語話者と学習者のコーパスデータにアクセスし,自らの思考内容をより適確に表現できる文法項目が選択できるよう,ウェブツールの意味・機能の記述と表示方法を改良する。
またDDLを産出活動にも導入した授業モデルを示すことによって,学習効果があると指摘されていながら日本語教育においてはまだ馴染みの薄いDDLが,より広く一般に利用されることを目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi