• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

反転学習を用いた日本語学習者のプレゼンテーション能力養成における授業デザイン開発

Research Project

Project/Area Number 24K03994
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

古川 智樹  関西大学, 国際部, 教授 (60614617)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords反転授業 / アカデミックリテラシー / プレゼンテーション / 日本語学習者 / 授業デザイン
Outline of Research at the Start

本研究では、日本語学習者を対象としたアカデミック・プレゼンテーション能力養成において、高次能力学習型反転授業を実践し、その有効性を検証する。具体的には、反転授業で用いる予習動画の分析(予習動画視聴率・課題実施率・予習動画に対する評価等)、日本語学習者のグループディスカッション/口頭能力の分析(学習者の発話能力の変化等)、日本語学習者のアカデミック・プレゼンテーション能力の分析(発話内容・構造・自己他者評価の変化等)など、量的・質的な分析から総合的な効果検証を行う。そして、それらの分析結果を基に、日本語教育におけるアカデミック・プレゼンテーション教育の授業デザインを開発する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi