• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

日本語教育における多聴実践のモデル構築と効果の検証

Research Project

Project/Area Number 24K04016
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

吉川 達  立命館大学, 情報理工学部, 准教授 (70599985)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords日本語教育 / 多聴 / 第二言語習得
Outline of Research at the Start

日本語教育における「多読」の研究と比較して「多聴」はその実践や研究の報告が少ない。本研究は理解可能なインプットを多量に与える教育方法の一つである多聴を取り上げ、日本語教育の多聴のための素材をレベルとテーマ別に系統立てて作成・収集する。その上で多聴を実践し、教育としてのモデルケースの構築を目指す。さらにモデルケースにおける実践から、多聴が日本語学習者の日本語能力の向上にどのような影響を与えるのか、その効果を検証する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi