• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Factors that Affect Differences in Academic English Proficiency of University Students Studying in Japan: Focusing on Vocabulary Knowledge

Research Project

Project/Area Number 24K04036
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionJuntendo University

Principal Investigator

藤井 里美  順天堂大学, 国際教養学部, 助教 (20738330)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2026: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsアカデミック英語能力 / 語彙知識 / 内容言語統合型学習(CLIL) / 言語力
Outline of Research at the Start

国内大学に通う基礎から中級レベルの学習者のアカデミック英語能力(本研究では、読む・聞く・書く・話すの4技能)に差を生む要因は何か解明する。主に語彙知識に焦点を当て、複数の要因(日本語力、等)との関係性を試験やインタビューを数回実施し調査する。加えて、大学入学後、CLIL(内容言語統合型学習)という指導法を取り入れたアカデミック英語授業を約2年間受講する同学習者の能力がどのような経年変化を辿るか調査する。現在、各学習者の技能間に見られる得意・不得意部分の背景にある要因や、改善に向けた対応方法が見えづらいが、これを可視化し、国内外の研究者や教員等に対し情報発信することで言語教育の質の向上を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi