• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Studies of Foreign Language Learning Mindset on Learning Motivation and Learning Behavior

Research Project

Project/Area Number 24K04052
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

田口 達也  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (70411189)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords外国語学習マインドセット / 学習意欲 / 学習行動
Outline of Research at the Start

学習者が抱く学習信念は、その人の学習意欲、学習行動、そして学習到達度に大きく影響を及ぼすため、学習者信念のメカニズム解明は喫緊の課題である。外国語学習にまつわる信念(外国語学習マインドセット)には様々なものがあるが、どのような信念がどのような学習意欲そして学習行動につながるかに関して、理論に基づいた実証研究は非常に少ない。そのため、日本人学習者を対象に、学習意欲・学習行動に影響を及ぼす外国語学習マインドセットの尺度を開発し、どのようなマインドセットが彼らの学習意欲・学習行動に影響を及ぼすのか、そしてその関係はどのようなものかについての心理メカニズムを解明することを目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi