• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Survey of frequency distribution of grammar items in junior high school English textbooks

Research Project

Project/Area Number 24K04082
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionDokkyo University

Principal Investigator

安間 一雄  獨協大学, 国際教養学部, 教授 (80184331)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 洋昭  聖徳大学, 文学部, 講師 (90911933)
今井 純子  順天堂大学, 国際教養学部, 准教授 (00458506)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2026: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords英語教科書 / 中学校 / 文法項目 / コーパス言語学 / 教材分析
Outline of Research at the Start

現行の中学校英語教科書では学習の核となる文法項目は合理的原則なく提示されている.本研究では,現行の中学校英語教科書全6点において主要文法項目が初出導入時及びそれ以降いかなる頻度で出現するかを計測し,文法項目の学習機会が適正に確保されているかどうかを検証する.本研究の特徴は (1) 出現頻度を時系列で追跡すること,(2) 実際の授業環境における英語使用機会を全数調査すること,及び (3) 出現頻度の推移のパターンを自ら開発した統計手法により抽出し,項目間の比較を可能にしたことの3点であり,いずれも従来の教材研究には見られない独自性がある.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi