• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Illocutionary Act Potential of the Canonical Schema Constructions and the Action-oriented Approach to English Grammar Instruction

Research Project

Project/Area Number 24K04092
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

能登原 祥之  同志社大学, 文学部, 教授 (70300613)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords典型的な構文 / 時制・相・モダリティ / 間接発話行為 / 語用論的標識 / 話し言葉コーパス
Outline of Research at the Start

本研究は、行動志向の英語教育における文法指導内容と効果的な文法指導法を「典型的な構文」に焦点をあて提案することを目的とする。近年、CEFRの影響から、日本の英語教育においても行動志向の英語教育が推奨され、文脈の中で学習者自身が適切な言語行動ができるよう指導されている。教育英文法については、発話行為の定型表現の記述が、近年のコーパス語用論研究をふまえ豊かになっている。しかしながら、実際の日常会話では、基本的な構文の意味と呼応させ潜在的に間接発話行為を行うことも多い。そこで本研究では「典型的な構文指導リスト」を間接発話行為の潜在性の視点から再考し、新たな文法指導の内容と指導法を提案する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi