• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of Inferential Instruction on Reading Comprehension Among Japanese EFL Learners

Research Project

Project/Area Number 24K04122
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionSonoda Women's University

Principal Investigator

柳瀬 学  園田学園女子大学, 人間教育学部, 准教授 (40884573)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords推論指導 / 教育的介入 / 英文読解
Outline of Research at the Start

本研究の概要は、研究1で等質な英文読解能力を持つ3つの学習者集団に対し、英語物語文を読む際、Elleman (2017) の提唱した「教師主導型タスク」と「学習者主導型タスク」が読み手の心的表象 (読んだ内容についての記憶の痕跡)に与える影響を、読解記憶の維持という観点から量的かつ質的に検証する。続く研究2ではテキスト(物語文)の「因果的結末」を推論させるタスクが心的表象に与える影響を検証する。さらに研究3では実験協力者を 1) 日本語読解力 2) 語彙力 の点で能力別に区分し、どのような特徴を持つ学習者に対し、推論指導が機能するのかという適性処遇交互作用を明らかにする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi